• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

همه چیز درباره شنوایی سنجی

همه چیز درباره شنوایی سنجی:

افزایش سن معمولا با کم شنوایی همراه است. یکی از روش هایی که متخصصان گوش، برای بررسی سیستم شنوایی انجام می‌دهند، تست شنوایی‌سنجی است. این تست در کلینیک های شنوایی‌سنجی انجام میشود. تست شنوایی‌سنجی توانایی شما را در شنیدن صداها بررسی میکند. این تست نوع و میزان کم شنوایی، انواع اختلالات تعادل و موارد دیگری که مربوط به عملکرد گوش میانی و داخلی میشود را ارزیابی می‌کند.

علل شایع کم شنوایی چیست؟

– نقص هنگام تولد

– عفونت های مزمن گوش میانی

– برخی از بیماری‌های ارثی

– انواع آسیب ها و صدمه به گوش

– بیماری‌های گوش داخلی

– قرار گیری در معرض سر و صداهای بلند

– پارگی های پرده گوش

– انسداد در گوش خارجی (موم، جسم خارجی)

چرا تست شنوایی‌سنجی انجام می‌شود؟

هدف از انجام این تست‌ها آن است که پزشک به بررسی شنوایی گوش شما بپردازد. این روش شامل تکنیک‌های غیرتهاجمی و بدون دردی است که برای بررسی عملکرد شنوایی بیماران کاربرد دارد. در این روش، پزشک متخصص به بررسی وضعیت شنوایی و سالم بودن بخش‌هایی از گوش می‌پردازد تا پی ببرد که در کدام قسمت از شنوایی بیمار اختلال و مشکل به وجود آمده سپس به درمان آن بپردازد.

چه زمانی باید به مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنیم؟

در صورت دارا بودن هرکدام از علائم زیر، نیاز است تا وضعیت سلامت گوش و شنوایی شما سنجیده شود.

– وزوز مکرر گوش

– احساس فشار و درد مداوم در گوش

– مشکل کم شنوایی

تست شنوایی چگونه انجام می‌شود؟

تست شنوایی سنجی در کلینیک‌های شنوایی سنجی و توسط متخصص شنوایی سنجی انجام می‌شود. این تست با استفاده از دستگاه ادیومتر انجام می‌شود، ادیومتر دستگاهی است که از طریق هدفون صداها را پخش می‌کند. برای انجام تست فرد وارد یک اتاق عایق صدا می‌شود و به او هدفون‌های مخصوصی داده می‌شود. صداهای مختلف از طریق هدفون‌ها به گوش فرد می‌رسد (هر بار یک گوش) و شنوایی سنج به شما آموزش می‌دهد که هنگام شنیدن صدا، دکمه مخصوصی را فشار دهید یا دست خود را بالا بیاورید. با هر بار فشردن کلید، نتایج مربوط به میزان شنوایی شما روی برگه ادیوگرام ثبت می‌شود.

 

 

انجام تست شنوایی چقدر زمان می برد؟

مدت زمان انجام شنوایی‌سنجی به نوع تستی که از فرد گرفته می‌شود، بستگی دارد. شنوایی‌سنجی اولیه حدود 5 تا 10 دقیقه طول می‌کشد اما ارزیابی دقیق تر تا 1 ساعت نیز ممکن است زمان ببرد. به طور میانگین این تست 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و فرد در هنگام انجام تست هیچگونه درد و احساس ناراحتی ندارد.