• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

انواع عمل های بینی

انواع روش‌ های عمل بینی

جراحی بینی را می‌توان به دو صورت جراحی بینی بسته و باز مورد بررسی قرار داد که انتخاب بهترین روش مناسب، برای انجام این کار بستگی به نظر پزشک و شرایط بیمار دارد.

عمل بینی به روش بسته

در این روش، جراح تمامی برش‌های عمل را از داخل بینی ایجاد کرده و با کمک ابزار مخصوصی مقدار کمی از پوست بینی را از اسکلت آن جدا می‌کند تا بتواند تغییرات مورد نیاز بر روی ساختار بینی را اعمال کند.
با توجه به اینکه در این روش از جراحی، جراح دید کامل نسبت به ساختار داخلی بینی ندارد، نمی‌تواند برای ایجاد تغییرات عمده از آن استفاده کند. در نهایت این روش تنها برای زمانی که بینی نیاز به تغییرات محدود و رفع ایرادات کمی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمل بینی به روش باز

در این روش جراح برای انجام این عمل علاوه بر اینکه برش‌هایی را در داخل بینی ایجاد کرده، نیاز به ایجاد برش در قسمت میان حفره‌های بینی نیز دارد.
با ایجاد این برش‌ها در این روش، جراح پوست بینی را بالا آورده و با دید مستقیم اعمال تغییرات لازم بر روی ساختار بینی را انجام میدهد.

عمل زیبایی بینی با چه هدفی صورت میگیرد؟!

عمل زیبایی بینی به منظور بهبود ویژگی های ظاهری انجام میشود. کسانی که از شکل بینی خود ناراضی هستند، از بینی گوشتی یا استخوانی یا قوزدار خود خسته شده اند، و احساس میکنند نوع بینی آنها در صورت آنها تاثیر منفی گذاشته و زیبایی های آنان را از بین برده است، بیشتر به دنبال این هستند که عمل زیبایی بینی را انجام دهند.

انواع عمل زیبایی بینی

عمل بینی گوشتی

بینی گوشتی با ضخیم تر بودن پوست بینی و پهن تر بودن پره های بینی، شناخته میشود. عمل این نوع بینی ظرافت ها و تفاوت هایی نسبت به سایر انواع بینی دارد.

عمل بینی استخوانی

بینی استخوانی نوعی از بینی با استخوان و غضروف های محکم و دارای پوستی نازک است، نتیجه ی این نوع عمل و تغییرات آن بسیار چشمگیر است چرا که تغییرات انجام شده از زیر پوست نازک بینی قابل مشاهده میباشد.

عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی برای رفع مشکل و اختلالات بینی که شامل مشکلات تنفسی، خرو پف و بسته شدن مجرای تنفسی به وجود آورده است، انجام میگردد.

 

انواع مشکلاتی که در جراحی ترمیمی بینی رفع میگردد:

ترمیم و حذف قوز بینی

جراحی ترمیمی که با اصلاح و کوچک کردن استخوان بینی همراه میباشد، مهم ترین دلیل انجام عمل بینی ترمیمی است. قوز بینی میتواند به صورت مادرزادی و یا بر اثر ضربه و شکستگی بینی به وجود آمده باشد. همچنین ممکن است قوز بینی علاوه بر ایرادات ظاهری مشکلاتی در تنفس فرد ایجاد کرده باشد.

 

 

پولیپ بینی

توده هایی که در اثر عفونت، آلرژی ایجاد و با مسدود کردن مجرای تنفس بینی و سینوس ها باعث ایجاد اختلال در تنفس فرد میگردد پولیپ گفته میشود. این مشکل که در بیماران مبتلا به آسم و آبریزش بینی آلرژیک بسیار شایع است با مسدود کردن راه تنفسی و ایجاد خشکی و خلط گلو بسیار وضعیت ناخوشایندی را برای فرد مبتلا ایجاد میکند. در نهایت این جراحی با برداشتن توده و باز کردن مجرای تنفسی همراه است باعث بهبود سلامت فرد میشود.

انحراف بینی

انحراف بینی به آسیب در غضروف تیغه میان دو حفره ی بینی گفته میشود. در اکثر مواقع انحراف بینی تغییری در ظاهر فرد ایجاد نمیکند. اگر کجی تیغه میانی بینی درمان نشود باعث ایجاد مشکلاتی همانند انسداد راه تنفسی، خرخر، خشکی گلو و خونریزی میشود که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

 

عمل ثانویه بینی (روتوش بینی)

این عمل زمانی انجام میگردد که فرد از نتیجه ی اول عمل بینی خود راضی نبوده باشد. عمل ثانویه بینی میتواند به دلایل مختلفی از جمله نارضایتی از فرم ظاهری بینی و یا برای رفع مشکلات ایجاد شده در تنفس فرد، انجام گیرد.

توصیه های مهم قبل از انجام عمل بینی

از دو هفته قبل از عمل، از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید.
دو هفته قبل از عمل از مصرف داروهایی نظیر بروفن و آسپیرین خودداری کنید. (زیرا مصرف این داروها باعث رقیق شدن خون میشود و ممکن فرد در حین و بعد از عمل دچار خونریزی شود)
آزمایش های مخصوص پزشکی را که توسط پزشک تجویز می شود را انجام دهید و پزشک را در جریان سوابق بیماری های خود قرار دهید.
هشت ساعت قبل از انجام عمل جراحی چیزی میل نکنید.

 

 

مراقبت های بعد از انجام عمل بینی

برای رفع و کاهش کبودی، تا ۲۴ ساعت بعد از عمل از کمپرس سرد بر روی صورت خود استفاده کنید.
از فین کردن و تخلیه ی شدید بینی خودداری کنید.
تا دو هفته بعد از جراحی، هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید و از خم کردن سر خود امتناع کنید.
هنگام عطسه کردن دهان خود را تا جای ممکن باز کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
از بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین تا یک ماه بعد از جراحی اجتناب کنید.
تا دو ماه از شنا کردن، سونا، جکوزی و آفتاب گرفتن خودداری کنید.
از لباس های دکمه دار و گشاد برای پوشش استفاده کنید تا فشاری به بینی وارد نشود.

سپتوپلاستی چیست ؟

سپتوپلاستی یک عمل زیبایی برای رفع مشکل انحراف تیغه میانی بینی است. جراح سعی می‌کند با انجام این عمل تیغه میانی بینی را صاف کرده و به تسهیل عبور جریان هوا از طریق این مجرا کمک کند. اغلب افراد پس از رفع انحراف سپتوم دم و بازدم راحت‌تری را تجربه می‌کنند.
در تعریف ساده، سپتوم دیواره استخوانی و غضروفی در بخش میانی بینی است. این دیوار بین دو سوراخ بینی قرار دارد. اگر بخشی از سپتوم به یک طرف منحرف شود، فرد به مشکلات تنفسی دچار خواهد شد و این عارضه انحراف تیغه میانی بینی نامیده می‌شود.

 

 

مشکلات ناشی از انحراف تیغه میانی بینی:

عدم تقارن ظاهری بینی و مشکلات تنفسی جدی‌ترین عوارض ابتلا به انحراف تیغه میانی بینی است. در اغلب موارد افرادی که به این عارضه دچار هستند تمایل زیادی به فین کردن دارند. این کار احتمال خونریزی از بینی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به این عارضه علاوه بر مشکلات ظاهری بینی به تنفس بسیار سخت دچار هستند.
آن‌ها معمولاً با دهان باز می‌خوابند. خستگی زودرس به دلیل کاهش سطح اکسیژن مورد نیاز بدن، بی‌حوصلگی و عصبانیت شدید در افراد مبتلا به انحراف سپتوم شایع است.

کاندیدای مناسب جراحی سپتوم:

– افراد بالای ۱۵ سال

– افرادی که احساس خشکی شدید در دهان دارند.

– افرادی که در حین خواب خروپف میکنند.

– افرادی که با دهان باز میخوابند

– افراد مبتلا به سینوزیت مزمن

– افراد مبتلا به مشکلات شدید تنفسی.

چگونگی نحوه انجام عمل سپتوپلاستی:

در سپتوپلاستی، جراح ابتدا در یک سمت بینی برشی کوچک ایجاد می‌کند. انتخاب محل برش به شرایط فیزیولوژیکی و تشخیص پزشک وابسته است. این برش دسترسی به سپتوم را ساده‌تر خواهد کرد.
جراح غشای مخاطی و محافظ سپتوم را بالا‌زده و تیغه منحرف شده را به جای خود باز می‌گرداند. در این مرحله هر نوع مانع غضروفی یا استخوانی که سر راه سپتوم قرار گرفته است، حذف می‌شود. در برخی موارد برای نگه داشتن سپتوم در جای خود استفاده از بخیه الزامی است.
این جراحی معمولاً با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. انتخاب نوع بیهوشی بر اساس نیاز و با تشخیص جراح انجام می‌شود. مدت زمان لازم برای جراحی سپتوم بین دو تا چهار ساعت است. این زمان در افراد مختلف و با توجه به شدت انحراف تیغه و شرایط بیهوشی متفاوت خواهد بود.
مدت زمان جراحی سپتوم در افراد مختلف متفاوت است. علت اصلی تفاوت در ساختار بینی و مشکلات ناشی از انحراف سپتوم است. اما در حالت کلی، عمل انحراف تیغه میانی بینی بین ۱ تا ۲ ساعت طول خواهد کشید.