• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

پتوز پلک

پتوز پلک چیست؟

پتوز پلک یعنی افتادگی پلک فوقانی که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد. افتادگی پلک ممکن است خفیف، متوسط و یا شدید باشد. افتادگی پلک، باعث پوشاندن قسمتی از مردمک و پوشاندن قسمت فوقانی میدان بینایی و در نهایت خستگی چشم ها می شود. برای باز شدن مسیر بینایی، فرد ابرو و پیشانی خود را بالا داده و در موارد شدید برای دیدن سر خود را به بالا و عقب گرفته و یا با انگشت چشم خود را باز نگه می دارد.

علل پتوز چیست؟

پتوز مادرزادی ناشی از نقص تکامل عضله بالا برنده پلک فوقانی است. در بزرگسالان عمدتا علت پتوز، نازکی و ضعف عضله بالا برنده پلک فوقانی است. از جمله دلایل دیگر پتوز عبارتند از: پیری، استفاده از لنزهای تماسی، ضربه و آسیب پلک و اختلالات عصبی مانند فلج یا ضعف عضلات.

مهم ترین مزایای عمل پتوز پلک چیست؟

– پیشگیری از تنبلی چشم و انحراف چشم

– افزایش میدان بینایی و کیفیت دید

– بهبود ظاهر فرد و افزایش اعتماد به نفس

– برگرداندن پلک به محل طبیعی خود

عمل جراحی پتوز چگونه انجام می شود؟

عمل پتوز در بزرگسالان معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پس از ریختن قطره بی حسی در چشم و شستشوی چشم با محلول ضد عفونی کننده مقدار کمی داروی بی حسی زیر پوست پلک بالا تزریق می شود تا این ناحیه بی حس شود. برش کوچکی روی خط طبیعی پوست پلک فوقانی داده می شود و عضله بالا برنده پلک را پیدا و پس از تنظیم محل پلک، آن ناحیه کوتاهتر شده تا پلک بالاتر کشیده شود و سپس پوست با بخیه های ظریف بسته می شود.

این عمل در اطفال تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اگر پتوز شدید نباشد، عمل تا سنین 3 الی 5 سالگی یعنی قبل از دبستان به تعویق می افتد.اگر افتادگی پلک باعث انسداد مسیر بینایی شود، در سنین پایین تر حتی 3 هفتگی نیز قابل انجام است. اگر قدرت عضله بالابرنده پلک خیلی کم باشد، به جای کوتاه کردن عضله بالابرنده پلک، با کمک نخ یا بافت های خاصی  پلک به ابرو آویزان می شود.

دستورات پس از عمل پتوز پلک:

محل برش عمل به مدت 24 تا 48 ساعت با چسب مخصوصی پانسمان می شود. معمولا پلک بالا به مدت 7 الی 10 روز متورم است. زخم باید تمیز و خشک و بدون ترشح باشد. دستورات لازم در مورد نحوه تمیز کردن زخم و استفاده از پمادها به بیمار داده خواهد شد. معمولا 2 تا 3 هفته پس از عمل از پمادها استفاده می شود.