• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

تمپانوپلاستی

تمپانوماستوئیدکتومی چیست؟

افرادی که دچار آسیب دیدگی و عفونت گوش میانی شده‌اند ممکن است به جراحی تمپانوماستوئیدکتومی نیاز داشته باشند. تمپانوماستوئیدکتومی نوعی جراحی ترکیبی شامل دو عمل جراحی تمپانوپلاستی و ماستوئیدکتومی است. این جراحی برای بهبود بعضی از مشکلات مربوط به گوش میانی مانند عفونت‌های مزمن و هم‌چنین برای از بین بردن تومورها در استخوان ماستوئید یا از بین بردن بافت‌های اضافی در پشت پرده گوش انجام میگردد.

دلایل انجام جراحی تمپانوماستوئیدکتومی گوش چیست؟

– عفونت های مزمن و مکرر گوش میانی

– کلستئاتوم (رشد غیرسرطانی پوست در گوش میانی و پشت پرده گوش یا در استخوان ماستوئید که می‎تواند ساختار پرده گوش را ضعیف کند و باعث پارگی آن شود.)

– ایجاد سوراخ‎های مزمن و مکرر در پرده گوش و آسیب به پشت پرده گوش

– کاشت حلزون در بیماران مبتلا به کم‎شنوایی شدید

– برداشتن تومورهای پایه جمجمه

عمل تمپانوماستوئیدکتومی چگونه انجام می‌شود؟

در طول عمل تمپانوماسوئیدکتومی، جراح برشی در پشت گوش ایجاد می‌کند. سپس، هر گونه رشد اضافی در بافت‌های ماستوئید، استخوان آلوده، کلستئاتوم و لاله گوش برداشته می‌شود. در ادامه، جراح پرده گوش را بازسازی کرده و مایعات اضافی را تخلیه می‌کند. پس از انجام جراحی تمپانوماسوئیدکتومی، جراح با قرار دادن گاز استریل داخل گوش بافت‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.

اگر آسیب‌دیدگی، سبب برداشتن قسمت بزرگی از استخوان‌ها شود ممکن است نیاز باشد جراح برخی از قسمت‌ها را با مواد مصنوعی جایگزین کند که این جایگزینی به بازیابی شنوایی کمک خواهد کرد.

مدت زمان انجام عمل تمپانوماستوئیدکتومی به شرایط بیمار بستگی دارد و مدت آن از یک تا چند ساعت بسته به نوع آسیب استخوان متغیر است.

مراقبت های بعد عمل تمپانوماستوئیدکتومی:

– حداقل تا دو هفته از فین کردن اجنتاب کنید.

– در صورت نیاز به عطسه دهان خود را باز نگه دارید.

– از رسیدن آب به گوش جلوگیری کنید مگر اینکه پزشک به شما اجازه دهد. هنگام دوش گرفتن گوش‌گیرهای سیلیکونی یا پنبه آغشته به وازلین در گوش خود قرار دهید.

– برای پیشگیری از تأثیر تغییر فشار هوا بر روی گوش ها، تا شش هفته از پرواز خودداری کنید.

– تا یک ماه از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.

– از انجام حرکات ناگهانی سر خودداری کنید.