• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

پارگی قرنیه

پارگی قرنیه چگونه اتفاق می افتد؟

پارگی قرنیه اغلب در اثر برخورد اشیاء تیز به چشم رخ می دهد. مثلا افرادی که کار جوشکاری انجام می دهند در اثر پرتاب براده ها دچار پارگی قرنیه می شوند. همچنین کودکان ممکن است با ورود اشیاء تیز در هنگام بازی به قرنیه خود آسیب وارد کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز موجب آسیب به چشم می شود. همچنین استفاده از لنزهای نامناسب و بی کیفیت نیز در پارگی قرنیه چشم نقش دارند.

اگر بر روی قرنیه خراش جزئی به وجود آید بعد از مدتی درمان انجام می شود و تفاوت زیادی بین خراش قرنیه و پارگی قرنیه وجود دارد. خراش بعد از مدتی کم کم درمان می شود ولی پارگی قرنیه با عمل جراحی و یا حتی پیوند قرنیه درمان می شود.

روش های درمان پارگی قرنیه چشم

جراحی اندوسکوپی:

در صورت پاره شدن قرنیه طبق نطر پزشک ممکن است عمل آندوسکوپی انجام شود. دستگاه آندوسکوپی یک میله بزرگ و نازک می باشد که یک دوربین و یک منشور بر روی آن نصب شده است. این عمل بدون هیچگونه خونریزی و بخیه ای انجام می شود. در این عمل با توجه به مانیتور متصل به میله پارگی قرنیه قابل مشاهده است و جراحی به راحتی انجام می شود و زخم ها نیز بعد از مدت کوتاهی ترمیم خواهد شد.

 

 

پیوند قرنیه:

پارگی قرنیه با پیوند قرنیه نیز درمان می شود. به این صورت ‌که قرنیه جدید جایگزین قرنیه پاره شده می شود. برای این عمل در ابتدا آزمایشات لازم انجام می شود و با در دست داشتن قرنیه ای سالم عمل صورت می گیرد. پزشک با انجام بیهوشی کامل پارگی قرنیه را برداشته و قرنیه سالم را جایگزین می کند.

مراقبت های بعد از عمل پارگی قرنیه:

– در سه روز اول بعد عمل از محافظ چشم استفاده نمایید.

– به پشت یا پهلو دراز بکشید و تا یک هفته از خوابیدن بر روی شکم پرهیز نمایید.

– از مالین چشم ها خودداری کنید.

– از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز نمایید.

– از فین کردن ناگهانی، سرفه و عطسه پرفشار بپرهیزید.

– بهتر است تا ۵ روز استراحت داشته باشید و فعالیت های خود را کمتر کنید.