• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

جراحی پولیپ بینی

همه چیز درباره جراحی پولیپ بینی:

پولیپ‌های بینی، به توده‌های نرمی گفته می‌شود که در مجاری بینی و سینوس‌ها رشد می‌کنند. این توده‌ها، بدون درد و غیر سرطانی هستند. آسم، عفونت‌های مکرر، آلرژی، حساسیت دارویی و یا اختلالات سیستم ایمنی را می‌توان عوامل اصلی ایجاد کننده‌ی پولیپ بینی دانست. پولیپ‌های کوچک مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند اما اگر ابعاد و اندازه‌ی آن‌ها بزرگ باشد، می‌توانند باعث برای فرد مبتلا شوند. مشکلاتی نظیر کاهش حس بویایی، سختی در نفس کشیدن و عفونت از جمله از این مشکلات هستند.

پولیپ بینی چه علائمی دارد؟

– بروز عفونت های مکرر

– کاهش حس بویایی

– انسداد و گرفتگی دائمی بینی

– خروپف های مکرر به هنگام خوابیدن

– سردردهای مزمن

– افزایش ترشحات بینی

– احساس درد در دندان های فک بالایی و سر

عمل پولیپ بینی چه کاربردهایی دارد؟

– تسکین گرفتگی و انسداد بینی

– درمان عفونت‌های مزمن و دائمی سینوسی

– بهبود و بازیابی حس بویایی

– رفع و کاهش خروپف در افراد

– از بین رفتن سردردهای سینوسی

– بهبود مسیر تنفسی

– کاهش آبریزش بینی

انواع روش های درمان پولیپ بینی کدام است؟

روش های درمان پولیپ بینی به علائم و شدت بیماری، سن فرد و سلامت عمومی آن بستگی دارد. هدف از درمان پولیپ بینی، کاهش التهاب و همچنین کاهش سایز و اندازه پولیپ ها میباشد. در شروع درمان پزشک ابتدا داروهای استروئیدی (که از طریق بینی تنفس میشوند) را تجویز می‌کند که این داروها موجب کاهش التهاب میشود.

سایر روش های درمان پولیپ بینی شامل موارد زیر است:

– تجویز داروهایی برای کاهش التهاب

– تجویز آنتی‌بیوتیک ها به منظور کاهش اندازه و سایز پولیپ

– شستشوی روزانه سینوس‌ها با محلول های شستشوی مخصوص

– مصرف آنتی هیستامین‌ها با هدف کاهش واکنش‌های آلرژیک

جراحی پولیپ بینی:

جراحی پولیپ بینی به دو روش زیر قابل انجام است:

– روش جراحی پولیپکتومی:

این روش جراحی به عنوان متداول‌ترین روش جراحی پولیپ و انحراف بینی شناخته می‌شود. در این روش بسته به وضعیت بیمار و با تشخیص پزشک، عمل تحت شرایط بی حسی یا بیهوشی انجام میگیرد. پس از آماده کردن بیمار، پزشک متخصص یک دستگاه کوچک را داخل بینی فرد وارد کرده و با استفاده از مکش، پولیپ‌های بینی را از آن جدا می‌کند.

– روش آندوسکوپی سینوسی:

این روش یکی دیگر از راه‌های جراحی برای از بین بردن پولیپ‌ها میباشد. از روش آندوسکوپی سینوسی هنگامی استفاده می‌شود که ابعاد پولیپ‌ها بزرگ باشند و نتوان با مکش آن‌ها را جدا کرد. در روش آندوسکوپی سینوسی، پس از آماده سازی بیمار، پزشک یک لوله باریک و نازک را وارد بینی بیمار می‌کند. یک دوربین کوچک در داخل لوله قرار دارد که پزشک از آن برای پیدا کردن پولیپ‌ها و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کند. پس از خارج کردن پولیپ‌ها برای جلوگیری از برگشت دوباره آن‌ها، دماغ بیمار با اسپری بینی یا آب نمک شست و شو داده می‌شود. این کار باعث کاهش التهاب بینی نیز می‌شود.

جراحی پولیپ بینی با لیزر

یکی از کم تهاجمی‌ترین و آسان ترین روش های جراحی پولیپ بینی، درمان بوسیله لیزر است. پس از بررسی و تشخیص پولیپ‌ها، اندازه و نوع محل قرارگیری‌شان در شرایطی که اندازه پولیپ‌ها بسیار کوچک باشد و پزشک تشخیص دهد که می‌توان بوسیله لیزر پولیپ‌ها را از بین برد، این روش برای بیمار انجام میشود. در برخی شرایط که اندازه پولیپ‌ها بسیار بزرگ بوده و یا محل قرارگیری آنها مناسب نباشد، امکان دارد از روش لیزری در کنار جراحی پولیپ بینی به صورت همزمان استفاده شود.

مهم ترین مزیت های جراحی پولیپ بینی چیست؟

انجام جراحی پولیپ بینی مزیت‌های زیادی داشته و به منظور رفع مشکلات و ناراحتی‌های مختلف ناشی از پولیپ‌ها انجام میشود. این روش جراحی باعث از بین رفتن پولیپ‌ها شده و در نهایت مسیر تنفسی برای فرد راحت‌تر می‌شود. با تنفس بهتر از راه بینی و رفع انسداد ناشی از پولیپ ها، نشانه‌هایی مانند گرفتگی صدا، آبریزش بینی، سردردهای سینوسی یا خروپف برطرف می‌شوند.

جراحی پولیپ بینی برای افرادی که در فصول سرد سال که میزان سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی بیشتر است موجب میشود کمتر با عوارض ناشی از آن ها درگیر باشند. درمان عفونت‌های سینوسی از بروز مشکلات جدی‌تر و عفونت‌های قارچی سینوسی نیز جلوگیری میکند.

جراحی پولیپ بینی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان انجام عمل بستگی به تعداد و اندازه پولیپ‌های بینی و نوع بیهوشی موردنظر دارد. به طور معمول مدت زمان انجام عمل از ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت متغیر است. اغلب افراد جراحی پولیپ بینی را به همراه عمل زیبایی بینی و یا جراحی انحراف انجام میدهند که در این گونه موارد جراحی بینی معمولا ۲ تا ۴ ساعت به طول می انجامد.

مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی:

– خودداری از قرارگیری در مناطق گردوغبار

– پرهیز از مصرف هرگونه دخانیات به خصوص سیگار به مدت ۲ هفته پس از عمل

– امتناع از نوشیدن، نوشیدنی‌های گرم همانند چای و قهوه به مدت ۲ هفته

– مصرف مسکن‌های تجویز شده به منظور تسکین درد بعد از عمل

– اجتناب از انجام حرکات ورزشی و فعالیت‌های سنگین تا یک ماه پس از عمل

– عدم رانندگی به مدت حداقل ۱ هفته