• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

انسداد مجاری اشک

انسداد مجرای اشکی چیست؟

به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی می شود، انسداد مجرای اشکی گفته می شود که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی وجود دارد. نوع اکتسابی آن در اثر یک عفونت رخ می دهد. انسداد مادرزادی مجرای اشکی معمولا بین سنین 3 تا 12 هفتگی، به شکل اشک ‌ریزش مداوم از یک چشم و در موارد نادری از هر دو چشم بروز پیدا می‌کند. علت این انسداد باقی ماندن پرده ای در انتهای مجرای اشکی در سمت بینی است.

علل انسداد مجرای اشکی در بزرگسالان:

– التهاب مجرای اشکی مانند عفونت های مزمن بینی

– ورم ملتحمه چشم شدید یا مزمن

– شکستگی استخوان‌های بینی یا صورت

جراحی داکریوسیستوراینوستومی چگونه انجام می شود؟

در این جراحی، پزشک متخصص، یک کانال جدید اشکی جهت خروج اشک از چشم به داخل بینی ایجاد می کند؛ یعنی یک حفره استخوانی به قطر بند انگشت در داخل استخوان گوشه داخلی چشم، بین دیواره داخلی حدقه و دیواره خارجی بینی، ایجاد می کند. مخاط کیسه اشکی به مخاط بینی متصل می شود که از طریق آن، اشک از حفره چشم خارج و به سمت بینی منتقل می گردد.

انواع جراحی داکریوسیستوراینوستومی:

این جراحی به دو صورت انجام می شود:

– در نوع اول جراح با ایجاد برش پوستی در سمت داخل چشم بر روی دیواره بینی، به استخوان اشکی دسترسی پیدا می کند. سپس استخوان را برداشته و جراحی ادامه پیدا می کند. این روشباز کردن مجرای اشکی از بیرون نامیده می شود.

– در نوع دوم این جراحی، جراح از طریق آندوسکوپ از راه داخل بینی به استخوان اشکی دسترسی پیدا کرده و اقدام به جراحی می کند. در این روش جراحی التهابات پوستی وجود ندارد و به همین دلیل اسکار یا زخم بر روی پوست به جا نخواهد ماند.

 

درمان غیر جراحی انسداد مجاری اشکی:

– درمان غیر جراحی شامل: ماساژ کیسه اشکی و استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی است.

– برای ماساژ لازم است که ابتدا دست خود را بشویید و انگشت اشاره خود را روی کناره داخلی چشم (سمت بینی) قرار دهید و به سمت پایین فشار دهید.

– از کمپرس گرم استفاده کنید.

– در صورت وجود عفونت، استفاده از یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک موضعی مفید است.