• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

عمل شبکیه چشم با تزریق روغن های سیلیکونی

تزریق سیلیکون در چشم به چه منظوری انجام میشود؟

یکی از راه های درمان جدا شدگی شبکیه، تزریق روغن سیلیکونی در چشم می باشد. درست مانند زمانی که برای برطرف کردن مشکل جدا شدگی شبکیه یک گاز درون چشم تزریق می شود. پزشکان می توانند از روغن های سیلیکونی نیز برای تزریق داخل چشم استفاده کنند که مانند تزریق گاز قابل جذب نیست. در شرایطی که جدا شدگی شبکیه بیمار بارها و بارها رخ داده و یا به شکل بدی جداشدگی شبکیه اتفاق می افتد، تزریق روغن سیلیکون می تواند یک روش مناسب برای درمان این مشکل باشد.

جداشدگی شبکیه چه علائمی دارد؟

جداشدگی شبکیه وضعیتی است که شبکیه (بافت بسیار نازک که در پشت چشم قرار دارد) از محل مناسبش جابجا میگردد. برخی از نشانه های مهم جدا شدن شبکیه کاهش بینایی و دیدن اجسام شناور در ناحیه دید یا لکه های نور در میدان بینایی فرد است. برخی علائم دیگر جداشدگی شبکیه چشم شامل موارد زیر است:

– وجود سایه ای در محل میدان دید شخص

– تاری دید مداوم

– کاهش محسوس بینایی

– وجود پرده ای خاکستری رنگ در ناحیه دید

– احساس مگس پران چشم

چه نوع روغنی در داخل چشم تزریق می شود؟

روغنی که به دیواره شبکیه چشم تزریق میگردد از نوع سیلیکونی می باشد که بسیار تمیز و تصفیه شده بوده و در قسمت زیرین شبکیه قرار خواهد گرفت و این جداشدگی شبکیه را جبران خواهد کرد و سبب انتقال پیام های عصبی میشود، حتما به خاطر داشته باشید که امروزه روغن های سیلیکونی در شرایط بسیار خاص و مناسبی تمیز و تصفیه می‌شوند و عوارض جانبی کمتری را به دنبال دارند.

مزایای عمل شبکیه چشم با تزریق روغن های سیلیکونی چیست؟

در عمل شبکیه چشم بوسیله تزریق با روغن های سیلیکونی، باعث ایجاد دید بهتر نسبت به تزریق هوا، گاز و محلول نمکی برای پزشک متخصص و جراح میشود. همچنین، روغن های سیلیکون سمی وخطرناک نمیباشند و دارای عوارض جانبی کمتری هستند. در پایان جراحی، جراح از تزریق روغن به منظور تثبیت شبکیه در جای خود استفاده میکند. در واقع تزریق روغن کمک میکند تا شبکیه بعد از عمل در جای خود ثابت باقی بماند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل شبکیه چشم چگونه باید باشد؟

با توجه به اینکه ایجاد هر نوع مشکل در شبکیه چشم، بینایی افراد را مورد تاثیر قرار می دهد، انجام عمل شبکیه بسیار مهم و حیاتی می باشد. یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه، نحوه خوابیدن فرد است. در شرایطی که حین عمل در چشم روغن تزریق شده باشد، بسته به نوع تزریق شده روغن بیمار باید رو به شکم یا به پشت بخوابد. اگر فرد شرایط خوابیدن به روی شکم خود را ندارد، باید هنگام نشستن یا ایستادن صورت خود را به سمت پایین بگیرد. خوابیدن به صورت نادرست و اشتباه، علاوه بر اینکه موجب میشود به سایر مناطق چشم فشار وارد شود، باعث بروز عوارضی همچون آب مروارید یا آب سیاه میشود. البته به این نکته توجه داشته باشید که نوع خوابیدن شما بستگی به ناحیه ای که دارد که مورد جراحی قرار گرفته است. به همین علت حتما باید به توصیه های پزشک معالج خود توجه کنید.