• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

عمل کراس لینکینگ قرنیه

جلوگیری از پیشرفت قوزقرنیه با روش کراس لینکینگ

یکی از بیماری های پیشرونده چشمی که در آن قرنیه نازک شده و به حالت مخروطی شکل در می آید، قوز قرنیه یا کراتوکونوس نام دارد. بیماری قوزقرنیه باعث کاهش وضوح بینایی، هاله ‌بینی و حساسیت به نور می‌شود.

در زمان گذشته روش های درمان قوزقرنیه شامل تجویز عینک یا لنزهای تماسی بود. اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی روش های جدیدتری برای درمان قوزقرنیه وجود دارد که میتوان به روش کراس لینکینگ اشاره کرد که این روش میتواند پیشرفت بیماری قوز قرنیه را متوقف کرده و باعث بهبود بینایی شود.

قوز قرنیه چشم چه علائمی دارد؟

– تغییر مداوم شماره عینک

– دید ضعیف در شب

– افزایش حساسیت به نور

– دیدن هاله های نور در میدان بینایی

– دوبینی شدید

– خستگی مکرر چشم ها

– افزایش نزدیک بینی

– آستیگمات نامنظم چشم

چه عواملی باعث ابتلا به قوزقرنیه میشود؟

– سن افراد

– سابقه خانوادگی و ژنتیکی

– مالش مداوم چشم ها

– التهاب مزمن چشم

– سابقه ابتلا به برخی از بیماری های چشمی

– نژاد

عمل کراس لینکینگ چگونه انجام میشود؟

عمل کراس لینکینگ قرنیه بوسیله بی حسی موضعی و با استفاده از قطره های بی حسی انجام می گردد. در این روش پزشک متخصص پس از برداشتن لايه سطحی قرنیه، به مدت سی دقیقه (هر ۳ دقیقه یک بار) قطره ريبوفلاوين ۰/۱ درصد را در چشم بیمار میچکاند و پس از آن در زمان سي دقيقه بعدی در حالیکه هر ۵ دقیقه یک بار قطره مورد نظر در چشم ریخته می شود، اشعه ماوراء بنفش به قرنيه تابانده مي شود. در پایان عمل لنز تماسی پانسمانی بر روی سطح قرنیه گذاشته میشود.

پس از انجام عمل قطره های آنتی بیوتیک، ضد التهاب، اشک مصنوعی و ضد درد تجویز شده و بیمار در همان روز مرخص می شود. اين روش باعث افزايش پيوندهاي متقاطع بين رشته هاي كلاژن قرنيه و در نتيجه افزايش استحكام قرنيه ميشود.

مزیت های جراحی کراس لینکینگ چیست؟

– متوقف کردن پیشرفت قوزقرنیه

– بهبود بینایی برای برخی از افراد

– کاهش نیاز به استفاده از لنزهای تماسی، عینک

– عدم نیاز به پیوند قرنیه

عمل کراس لینکینگ به چه افرادی توصیه میشود؟

– افرادی که به تازگی برای آنها تشخیص قوزقرنیه داده شده است.

– افرادی که قوزقرنیه آن ها در حال پیشرفت است.

– افرادی که در دوران بارداری یا شیردهی نیستند.

– بیمارانی که لنزهای تماسی بر چشمان آن ها خوب فیت نمیشود.

– بیمارانی که دید آن ها به طور قابل توجهی در اثر قوزقرنیه یا بیماری های دیگر قرنیه کاهش پیدا کرده است.

– افرادی که ضخامت قرنیه کافی و مناسبی دارند.

سایر روش های درمانی قوز قرنیه

اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد، تجویز عینک یا لنزهای تماسی نرم، کمک کننده است اما با پیشرفت بیماری و ایجاد آستیگماتیسم نامنظم، این روش ها نیز دید مناسبی برای بیمار فراهم نمی آورند. در این مرحله استفاده از لنزهای تماسی سخت به بیمار توصیه میشود. کارایی این لنزها به این صورت است که باعث می‌شوند سطح نامنظم قرنیه بوسیله یک سطح صاف و منظم پوشانده شده و دید مناسبی برای فرد به ارمغان می آورند.

از دیگر روش های درمانی قوزقرنیه میتوان به رینگ های داخل قرنیه ای اشاره کرد. این روش درمانی برای بیمارانی که قوزقرنیه های خفیف تا متوسط دارند و نمیتوانند لنزهای تماسی را تحمل کنند، تجویز میشود. این حلقه‌ها باعث کاهش آستیگماتیسم نامنظم چشم‌ها شده و بینایی فرد را اصلاح می‌کند.

در شرایطی که قوز قرنیه پیشرفت خیلی زیادی داشته باشد استفاده از لنزهای تماسی و رینگ‌های داخل قرنیه تاثیری ندارد و در نتیجه عمل پیوند قرنیه باید صورت گیرد.

سوالات متداول

چه مدت پس از عمل کراس لینک فرد میتواند به کار و زندگی عادی برگردد؟

۳ تا ۴ روز پس از عمل فرد میتواند به فعالیت های روزمره بازگردد. در این مدت باید مراقب باشید آب وارد چشمتان نشود. در طی چند هفته اول بعد از عمل، بینایی ممکن است کمی تار باشد اما به مرور دید فرد بهتر میشود.

 

آیا می توان هر دو چشم را در یک جلسه عمل کرد؟

بر اساس شرایط فرد برخی از پزشکان ترجیح می دهند در هر جلسه یک چشم را عمل کنند؛ اما می توان هر دو چشم را در یک جلسه نیز عمل کرد.