• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

آندوسکوپی

آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی روشی است که در آن پزشک متخصص به منظور تشخیص یا درمان به کمک دستگاهی مخصوص به نام آندوسکوپ به بررسی و یا جراحی ارگان‌های داخلی بدن مانند معده و روده و یا عروق خونی بیمار می‌پردازد. این روش به جراح اجازه می‌دهد تا بدون ایجاد برش و شکاف بزرگ در بدن بیمار دست به اقدام تشخیصی و یا درمانی بزند.

جراح لوله‌ی آندوسکوپ را از طریق برشی کوچک و یا از طریق مجراهای طبیعی بدن مانند دهان، بینی، مقعد غیره وارد بدن بیمار می‌کند. آندوسکوپ لوله‌ای انعطاف‌پذیر است که در انتهای آن دوربینی تعبیه شده تا پزشک بتواند اندام‌های درونی را مشاهده کرده و یا در صورت نیاز با پنس و قیچی‌ که در انتهای آندوسکوپ وجود دارد عمل جراحی انجام داده و یا نمونه برداری از بافت‌ها را انجام دهد.

از آندوسکوپی برای چه استفاده می‌شود؟

بررسی علائم مختلف: آندوسکوپی به پزشک کمک می‌کند تا مشخص کند چه چیزی باعث علائم و نشانه‌های گوارشی همچون تهوع، استفراغ، شکم درد، مشکل در بلع و خونریزی گوارشی می‌شود.

تشخیص: در برخی مواقع از آندوسکوپی برای تهیه بیوپسی (نمونه برداری از بافت) جهت آزمایش‌ها و شرایطی مانند کم‌خونی، خونریزی، التهاب، اسهال و یا سرطان‌های دستگاه گوارش استفاده می‌کنند.

درمان: دستگاه آندوسکوپ می‌تواند به ابزارهای خاصی مجهز شود و برای درمان‌هایی مانند سوزاندن رگ خونریزی کننده برای توقف خونریزی، گشاد کردن مری باریک، بریدن پولیپ یا برداشتن یک جسم خارجی استفاده شود.

چه کسانی باید آندوسکوپی انجام دهند؟

دلایل زیادی وجود دارد که پزشک آندوسکوپی را توصیه کند، اما اگر شما هر یک از علائم زیر را داشته باشید باید برای انجام آندوسکوپی اقدام کنید:

– درد شکمی غیر قابل توضیح

– تغییرات مداوم روده (اسهال، یبوست)

– دل درد مزمن یا درد قفسه سینه

– علائم خونریزی یا انسداد روده

– خون در مدفوع

– سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ

– سابقه شخصی پولیپ روده بزرگ

سوالات متداول درباره آندوسکوپی:

نتایج آندوسکوپی تا چند روز بعد مشخص می‌شود؟

نتایج آندوسکوپی بلافاصله بعد از عمل قابل رویت هستند، اما اگر از شما بیوپسی گرفته شده باشد، ممکن است نتایج بعد از دو هفته مشخص شوند.

 

آندوسکوپی چقدر طول می‌کشد؟

بسته به نوع آندوسکوپی، ممکن است آزمایش نیاز به زمان‌های متفاوتی داشته باشد. اما به طور معمول حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.