• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

تخلیه چربی پلک

هر آنچه که درباره چربی پلک (گزانتلاسما) و درمان گزانتلاسما باید بدانید!

به طور کلی چربی پلک نوعی ضایعه پوستی است که در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود. میزان بروز این مشکل در افراد سنین بالاتر بیشتر است و نیاز به درمان و در برخی موارد نیاز به جراحی دارد. این عارضه بر اثر رسوب چربی در هر ناحیه ای از پلک ممکن است ایجاد ‌شود.

گزانتلاسما (چربی پلک) چیست؟

گزانتلاسماها (چربی های پشت پلک) به شکل ضایعاتی نرم و نیمه جامد مشاهده می شوند. پزشکان آن ها را به عنوان ضایعات پوستی خوش خیم در پلک ها می شناسند و به طور کلی ضرری برای افراد ندارند. یعنی برای سلامتی فرد مشکلی ایجاد نمی کنند اما می توانند زیبایی ظاهری فرد را تا حد زیادی کاهش دهند. به همین دلیل است که افراد به دنبال روش های درمانی برای این مشکل هستند. این بیماری پوستی شامل بر آمدگی های زرد رنگ و دارای چربی است. این برآمدگی ها در گوشه ی چشم و پلک ها به وجود می آیند.

عوامل زمینه ساز بروز چربی پلک:

– جنسیت:

جنسیت یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز این ضایعه میباشد. این عارضه در زنان بسیار شایع تر از مردان است و اغلب در زنان بیشتر رخ می دهد.

 

– سن:

ایجاد چربی پلک در سنین 50 تا 60 سال شایع تر است، اما به طور کلی شروع این ضایعه از سن 15 تا 75 سال است.

 

– دیابت:

یکی از عوامل اثرگذار در ایجاد چربی پلک، عدم کنترل دیابت در افراد دیابتی می باشد. چرا که افزایش چربی خون بر اثر عدم کنترل دیابت، باعث به وجود آمدن این ضایعه می شود.

 

– چربی خون و کلسترول:

افزایش چربی خون و کلسترول بالا در ایجاد چربی پلک بسیار تاثیرگذار است. افزایش چربی خون و کلسترول منجر به جمع شدن رسوب های چربی در بافت پوست شده و در نتیجه چربی پلک تشکیل میشود.

 

– مصرف سیگار:

یکی دیگر از عوامل زمینه ساز در بروز چربی پلک مصرف سیگار و دخانیات است.

 

– چاقی:

افزایش وزن و چاقی نیز می تواند در بروز این عارضه موثر باشد.

روش‌های پیشگیری از چربی پلک:

– کاهش مصرف نمک و غذاهای سرشار از سدیم

– خواب کافی

– مصرف کرم ضدآفتاب

– استفاده از عینک آفتابی

– کمپرس آب سرد

– استفاده از کرم های دور چشم

روش‌های درمان چربی پلک:

– رژیم غذایی مناسب:

کنترل رژیم غذایی مناسب و رعایت آن می تواند در درمان این عارضه بسیار کمک کننده و مفید باشد. کاهش لیپید سرم ها یا چربی خون موجب کاهش و پیشگیری از به وجود آمدن و یا پیشرفت این ضایعه می شود. کاهش چربی خون با گرفتن رژیم غذایی مناسب انجام پذیر است.

 

– لیزر:

لیزر به سوزاندن ریشه چربی پلک در پوست کمک می کند. با استفاده از لیزر می توان به افزایش جریان خون و گرما در سطح پوست و در نتیجه افزایش کلاژن سازی کمک کرد. درمان توسط لیزر مزایای بسیاری دارد و این درمان بدون درد، خونریزی، سوختگی و عوارض است.

 

– کرایوتراپی:

این روش درمانی می تواند در رفع ضایعه ی گرانتلاسما و دانه های چربی در اطراف آن تاثیر بسیار مهمی داشته باشد. در طی این روش درمانی با استفاده از نیتروژن مایع، قسمت مورد نظر را منجمد کرده و در نهایت این کار موجب از بین رفتن و مرگ سلول های داخل این ضایعه می شود.

جراحی گزانتلاسما چگونه انجام می شود؟

در این جراحی با ایجاد برش در محل گزانتلاسما و خارج کردن و برداشتن ضایعه توسط پزشک انجام می شود و سپس محل برش داده شده بخیه زده می شود. این بخیه های پلک معمولا بعد از یک 7 الی 8 روز پس از جراحی کشیده می شوند. کی از بهترین روش ها برای درمان واز بین بردن چربی پلک جراحی است، که این عمل جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار پس از جراحی گزانتلاسما می تواند به منزل برگردد و نیازی به بستری نیست. همچنین جای بخیه های این جراحی ماندگار نیست و پس از مدتی کاملا از بین می رود.