• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

عمل های عیوب انکساری

معرفی انواع عمل های حذف عینک

انواع روش های لیزری حذف عینک با تغییر دادن شکل قرنیه، عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) چشم را اصلاح کرده تا نور به درستی بر روی شبکیه چشم متمرکز شود. با این روش ها میتوان نیاز به عینک یا لنز های تماسی را کاهش داد و یا ممکن است نیاز به عینک یا لنزهای تماسی را کاملا از بین برد.

عمل لازک و PRK

در جراحی لازک بوسیله یک محلول الکلی، لایه سطحی قرنیه برداشته و لیزر اگزایمر بر روی قرنیه تابیده و در انتها لایه برداشته شده قرنیه در جای خودش قرار می گیرد.
در این جراحی به جای برش دادن ضخامت زیادی از قرنیه، فقط لایه سطحی قرنیه برداشته می شود و برای افرادی که ضخامت قرنیه آنها کم است بسیار مناسب میباشد.

عمل لیزیک

در عمل لیزیک، یک لایه نازک در قرنیه با استفاده از ابزاری به نام میکروکراتوم (تیغه مخصوص جراحی) یا لیزر فمتوثانیه ایجاد میگردد .جراح لایه را به عقب بر‌گردانده، سپس مقداری از بافت قرنیه در زیر آن را با استفاده از یک لیزر اگزایمر برمی‌دارد و بعد از اصلاح عیوب انکساری مورد نظر، لایه را به جای قبلی خود برمیگرداند.

عمل فمتولیزیک

عمل فمتولیزیک برای رفع مشکل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم چشم انجام می گردد. در واقع فمتولیزیک روش پیشرفته ی عمل لیزیک است که در آن برای ایجاد برش قرنیه از «لیزر فمتوسکند» استفاده می‌شود، که این روش سرعت، دقت و ایمنی عمل را تا حد زیادی بالا می‌برد. این عمل بیشتر برای افرادی که دارای آستیگمات بالا یا دید دوربین دارند، توصیه می گردد.

عمل ترنس پی آر کی

در روش ترانس پی آر کی یا همان روش (بدون تماس) لایه سطحی قرنیه به جای برداشته شدن با ابزار و بصورت دستی، با لیزر برداشته می‌شود و به این دلیل احساس ناراحتی حین عمل وجود ندارد. سپس، سطح قرنيه با استفاده از ليزر اگزايمر تراش داده شده تا انحنای آن اصلاح گردد و در آخر لنز پانسمان گذاشته می‌شود.

عمل کراس لینکینگ قرنیه

این عمل با بیحسی موضعی و بوسیله قطره بی حسی انجام می گردد و با گذاشتن وسیله مخصوص پلک ها از یکدیگر باز نگه داشته می شوند. پس از برداشتن یک لايه از سلول هاي سطحي قرنیه، به مدت سی دقیقه (هر 3 دقیقه یک بار) قطره ريبوفلاوين 1/0 درصد در چشم ريخته و در مدت سي دقيقه بعد در شرایطی که (هر 5 دقیقه) یک بار قطره در چشم چکانده می شود، اشعه ماوراء بنفش به قرنيه تابانده مي شود. در پایان عمل لنز تماسی پانسمانی بر روی سطح قرنیه قرار داده می شود. اين روش باعث افزايش پيوندهاي متقاطع بين رشته هاي كلاژن قرنيه و در نهایت سبب افزايش استحكام قرنيه مي گردد.

عمل فمتورینگ

عمل رینگ قرنیه نوعی عمل سرپایی برای اصلاح قرنیه چشم به وسیله ی “رینگ های داخل چشمی” میباشد.
رینگ های داخل چشمی، روشی از جراحی است که برای درمان قوز قرنیه استفاده میگردد .رینگ های داخل چشمی برای کاهش یا از بین بردن نزدیک بینی و آستیگماتیسم در بیماران مبتلا به قوز قرنیه مورد استفاده قرار میگیرد. این رینگ ها برای درمان نزدیک بینی، شرایط بینایی فرد را با اصلاح سطح قرنیه، برای تغییر دادن اشعه های نور بهبود میبخشند و برای درمان قوز قرنیه، با مسطح کردن بخش شیب دار قرنیه چشم، برای کاهش اعوجاج بینایی مورد استفاده قرار میگیرد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای انجام عمل های حذف عینک هستند؟

افرادی که بین 18 تا 55 سال سن دارند.
افرادی که در طی یکسال گذشته شماره چشمان آن ها تغییر نکرده باشد.
کسانی که مبتلا به بیماری های چشمی مثل آب مروارید، آب سیاه، قوز قرنیه یا بیماری‌های عمومی مثل روماتیسم و دیابت پیشرفته نیستند.
افرادی که دارای ضخامت قرنیه مناسبی هستند.
افرادی که باردار و یا شیرده نیستند.

توصیه های مهم قبل از عمل های حذف عینک

شب قبل از جراحی، آرامش خود را حفظ کنید و استراحت کافی داشته باشید.
در شب قبل از عمل، پلک ها و مژه ها را با آب ولرم و شامپوی بچه بشویید.
حداقل یک روز قبل از عمل، از آرایش چشم ها اکیدا خودداری کنید.
اگر از مژه ی مصنوعی استفاده میکنید، لازم است شب قبل از عمل آن را خارج کنید.
از زدن هرگونه عطر و ادکلن و مواد معطر در روز عمل اجتناب کنید.
عمل لازک بیهوشی عمومی ندارد و به صورت موضعی و با تزریق قطره ی بی حسی انجام میشود، لذا لازم نیست ناشتا باشید و سعی کنید صبحانه ای سبک میل نمایید.
چنانچه داروی خاصی مصرف میکنید، آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. ( نیازی به قطع مصرف داروهایی مانند آسپرین و ضدانقعادی نیست).
تا جایی که ممکن است در روز عمل یک همراه داشته باشید.
جراحی عیوب انکساری، بسیار راحت است و در مدت زمان کمی انجام میشود و در حین عمل دردی نیز احساس نخواهید کرد.
بر اضطراب خود غلبه کنید چرا که پزشک پس از بررسی دقیق شرایط شما و تائید صلاحیت انجام عمل، اطلاعاتتان را به دستگاه اگزایمر که یکی از جدیدترین دستگاه های روز دنیاست میدهد و جای نگرانی وجود ندارد.

مراقبت های بعد از عمل حذف عینک

قطره های تجویز شده توسط پزشک را به طور مرتب استفاده کنید.
در روزهای ابتدایی بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید.
تا یک هفته بعد از عمل از شست‌وشوی صورت و استحمام خودداری کنید.
تا دو هفته بعد از عمل چشم‌هایتان را آرایش نکنید.
از مالیدن چشم‌ها تا یک ماه خودداری کنید.
تا یک ماه بعد از عمل شنا نکنید.
در هفته اول بعد از عمل بهتر است موقع خواب از محافظ چشمی استفاده کنید.