• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

بیوپسی توده اربیت چشم

همه چیز درباره بیوپسی توده اربیت چشم:

اربیت یا (کاسه چشم) بخش استخوانی است که از چشم، عضلات و ماهیچه ها، اعصاب و بافت ها محافظت کرده و شرایط عبور اعصاب بینایی از چشم به مغز را فراهم می آورد. این تومورها می توانند در هر ناحیه ای از این بخش ها ایجاد گردند. تومور اربیت، نوعی بافت غیر طبیعی است که در این ناحیه از چشم، رشد پیدا میکند و اکثر آن ها، از نوع خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

انواع تومورهای پلک و حدقه چشم:

تومورهای پلک و حدقه چشم ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشند. تومورهایی که در این بخش بوجود می آید، ممکن است ریشه در عصب، عروق، غدد اشکی و بافت لنفوم داشته باشند و یا از طریق بخش سینوسی مغز و دیگر قسمت های نزدیک آن، به حدقه چشم راه پیدا کنند.

تومورهای اربیت چه نشانه هایی دارند؟

علائم و نشانه های تومورهای اربیت متفاوت است و بستگی به نوع تومور دارد. از جمله مهم ترین علائم این تومورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بیرون زدگی چشم ها

– تاری دید مکرر و کاهش تدریجی میدان دید

– افتادگی و ورم پلک ها

– احساس فشار و سنگینی چشم ها

– وجود توده قابل مشاهده در چشم

– احساس بی حس شدن در نواحی اطراف چشم

– درد و التهاب در چشم ها

– قرمزی چشم ها

تومورهای اربیت چگونه تشخیص داده می شوند؟

به منظور تعیین و تشخیص تومور اربیت، از روش ها و تکنولوژی های پیشرفته ای استفاده میشود تا بررسی دقیق تر و موثرتری انجام گیرد. از جمله مهم ترین روش های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیوپسی:

در این روش، پزشک متخصص بوسیله سوزنی ظریف و ایجاد برشی ریز، نمونه کوچکی از بافت تهیه می کند. نمونه تهیه شده توسط پزشک جهت بررسی های بیشتر و تعیین مواردی مانند نوع و جنس تومور، به آزمایشگاه ارسال میشود.

سی تی اسکن:

در این مرحله پزشک مربوطه از اشعه ایکس استفاده می کند، تصاویری دقیقی از تومور و جزئیاتی در خصوص اندازه و محل تشکیل تومور و علاوه بر آن هر گونه ناهنجاری دیگر نیز مشخص خواهد شد.

MRI

این روش با استفاده از مگنت و امواج رادیویی انجام می شود و جزئیات دقیقی از تومور مانند اندازه و محل تشکیل تعیین خواهد شد.

برخی از انواع تومورهای کاذب حدقه چشم:

تومورهای کاذب حدقه چشم یا تومور کاذب التهابی ظاهری متفاوت نسبت به دیگر تومورها دارد علت مشخصی برای بروز آن ها وجود ندارد. انواع تومورهای کاذب به شرح زیر است:

تومورهای قدامی: این تومورها تنها ناحیه قدامی چشم را درگیر میکند.

تومورهای عضلانی: باعث بزرگتر به نظر رسیدن یک یا دو طرفه عضلات خارجی چشم می شود.

تومورهای عصبی: هنگامی که اعصاب، به دلیل التهاب در رأس حدقه چشم درگیر شود.

غدد اشکی:  در این شرایط غده یا غده های اشکی درگیر می شوند.

چه عواملی در رشد و پیشرفت تومورها دخالت دارد ؟

علل اصلی ایجاد تومورهای اربیت، به طور کامل و دقیق معلوم نیست؛ برخی از تومورها مانند (کاورنوس همانژیوما اربیت)، در سنین میانسالی و برای خانم ها شایع تر می باشد.

میزان پیشرفت و رشد این بیماری به نوع، مرحله و محل تشکیل تومور بستگی دارد. هر چه بیماری سریع تر تشخیص داده شود، درمان موثرتری برای بیمار در نظر گرفته می شود و از بروز عوارض بعدی نیز پیشگیری به عمل خواهد آمد.