• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

شکستگی کف اربیت (کاسه چشم)

شکستگی کف اربیت چیست ؟

شکستگی اربیت به هرگونه شکستگی در استخوان‌های تشکیل‌دهنده‌ی کاسه‌ی چشم گفته می‌شود. معمول‌ترین دلیل این نوع آسیب‌ها ضربات فیزیکی سخت به اربیت هستند که باعث تروما و شکستگی این استخوان ها می‌شوند.

علائم شکستگی کف اوربیت چیست؟

– کبودی

– حساسیت به لمس

– ورم ناحیه اطراف چشم

– قرمزی چشم ها

– دوبینی و تاری دید

– احساس بی‌حسی در ناحیه بینی و اطراف آن

– کاهش حرکت چشم

شکستگی استخوان کف اربیت چگونه درمان می‌شود؟

همه‌ی شکستگی‌های کف اربیت نیاز به جراحی ندارند. در صورتی که شکستگی استخوان کف اربیت کوچک باشد بصورت خودبخود ترمیم پیدا میکند.

– استفاده از یخ در محل آسیب دیده که این روش باعث کاهش تورم موضع آسیب‌دیده میشود.

– استفاده از برخی داروهایی که موجب تخلیه‌ی خون یا مایعات تجمع‌یافته از محل سینوس‌ها می‌شوند.

– در بعضی شرایط می‌توان از داروهای استروئیدی خوراکی برای کاهش تورم و زخم ها استفاده کرد.

– در صورتی که آسیب به استخوان کف اربیت شدید باشد و روش های درمانی دیگر نتوانند عملکرد صحیح چشم را برگردانند می‌توان از جراحی استفاده نمود. (بهترین زمان برای جراحی استخوان کف اربیت يك تا دو هفته پس از آسیب دیدگی میباشد)

جراحی شکستگی اربیت چگونه انجام میشود؟

جراحی شکستگی اربیت معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح یک برش در پلک ایجاد میکند. هنگامی که شکستگی برای جراح قابل‌مشاهده شد، هر تکه استخوان شکسته شده برداشته می‌شود و عضلات و بافت در صورت لزوم تغییر مکان می‌دهند.

پس از آن آسیب به استخوان‌ها بررسی می‌شود. در صورت لزوم، از ایمپلنت برای پشتیبانی و ترمیم شکستگی استفاده می‌شود. بسته به نوع شکستگی، ایمپلنت ممکن است از استخوان خود بیمار، استخوان اهداکننده، یک ماده مصنوعی یا تیتانیوم تشکیل شده باشد. پس از اینکه ایمپلنت به طور ایمن چسبانده شد، برش بسته می‌شود.

مراقبت های پس از جراحی شکستگی کف اربیت:

– تمامی فعالیت های بیمار به مدت ۳ تا ۶ هفته پس از عمل باید محدود شود. ورزش‌های پربرخورد مانند ژیمناستیک، فوتبال و … که احتمال آسیب مجدد پس از عمل را افزایش میدهد، ممنوع است.

– پس از جراحی به مدت ۴ تا ۶ هفته از ‌گرفتن بینی و تمیزکردن آن با نیرویی که موجب جابجایی یا فشار بر آن می‌شود خودداری کنید.