• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

جراحی حنجره

انواع حنجره:

اندام تولید کننده صدا در بدن حنجره میباشد که با وجود توخالی بودن، از غضروف‌هایی تشکیل شده است. تنفس و تولید صدا از مهم‌ترین نقش‌های این اندام در بدن به شمار می‌آید. اما به دلایل متعددی ممکن است این عضو نیازمند جراحی گردد.

انواع جراحی حنجره

جراحی سرطان حنجره:

تغییر در بافت و سلول‌های تشکیل دهنده حنجره باعث ایجاد ضایعات سرطانی در آنها میگردد. انواع اصلی جراحی برای سرطان حنجره، شامل جراحی حنجره با لیزر از طریق دهان، برداشتن جعبه صدا (حنجره) و برداشتن غدد لنفاوی است. جراحی سرطان حنجره می‌تواند به خاطر وجود دلایل زیر صورت پذیرد:

– برداشتن سلول‌های سرطانی و درمان آن ها

– درمان سرطان عود شده بعد از انجام رادیوتراپی

– جراحی تسکینی علائم سرطان

 

جراحی حنجره برای زیبایی صدا:

عوامل مختلفی می‌توانند در پیری صدا نقش داشته باشند، از جمله ژنتیک و سلامت کلی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و مصرف بالای نوشیدنی‌های الکلی. برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی نیز ممکن است در پیری زودرس صدا نقش داشته باشند و باعث گرفتگی صدا و کاهش دامنه صوتی شوند.

متخصصان می‌توانند با استفاده از پرکننده‌های تزریقی برای نزدیکتر و نرم‌تر کردن تارهای صوتی به هم استفاده کنند. ایمپلنت‌ها را می‌توان از طریق برش‌هایی که در گردن انجام می‌شود، وارد آن کرده و تارهای صوتی را به هم نزدیک‌تر نمود.

 

عمل جراحی حنجره برای تغییر صدا:

هر گونه تغییر صدا به طور ملموس و قابل درک برای افراد نگران کننده است، به ویژه هنگامی که این تغییرات، شامل صداهای نفس گیر یا خش‌دار یا تغییرات قابل توجه در زیر و بم و حتی درجاتی از ناراحتی ناشی از فشار صدا باشد. در اکثر مواقع، گرفتگی صدا یک وضعیت موقتی است که به دلیل تحریک گلو یا استفاده بیش از حد از تارهای صوتی ایجاد شده است. در برخی موارد، ممکن است برای بازگرداندن صدای طبیعی، جراحی لازم باشد.

دلایل انجام جراحی حنجره چیست؟

– بررسی دقیق وضعیت تومور: انجام جراحی حنجره به پزشکان کمک میکند تا شرایط و وضعیت تومور را به دقت مورد بررسی قرار داده، نمونه ‌برداری های لازم را انجام و تشخیص نهایی را تأیید کنند.

 

– برداشتن تومور: در شرایطی که تومور در حنجره قابل برداشت و باعث بروز مشکلاتی مانند مسدودی یا فشار بر سایر اعضای بدن شده باشد، انجام جراحی امری لازم است تا تومور برداشته شود.

 

– کنترل و پیشگیری از گسترش تومور: در برخی از موارد، انجام جراحی برای کاهش احتمال بازگشت تومور و یا پیشگیری از گسترش آن با نظر پزشک انجام میشود.

 

– بهبود علائم: در شرایطی که وجود تومور باعث بروز علائمی مانند انواع مشکلات در تنفس، بلعیدن، یا صحبت کردن شود، انجام جراحی حنجره باعث بهبود این علائم شود.

 

– تشخیص دقیق و نهایی: انجام جراحی حنجره این امکان را برای پزشک فراهم می آورد، تا وضعیت و شرایط تومور را به دقت مورد ارزیابی قرار داده و به عنوان تومور خوش خیم یا بدخیم آن را تشخیص دهند، که این امر می‌ تواند در تعیین طرح درمانی مؤثر برای بیمار به پزشک کمک کند.

تومور حنجره چه علائمی دارد؟

– بروز هرگونه تغییرات در صدا

– درد و تورم

– خونریزی حنجره

– ضعف و تنگی در نفس کشیدن

– قرمزی و یا سفید شدن حنجره

– سرفه های مزمن یا ایجاد هرگونه تغییرات در سرفه کردن

– کاهش وزن شدید

– مشکلات در بلعیدن

جراحی حنجره چگونه انجام می‌شود؟

این عمل معمولاً در اتاق عمل و از طریق دهان و بدون نیاز به بریدگی روی گردن انجام می‌گردد. در این روش یک لوله توخالی کوچک وارد دهان شده و از میکروسکوپ برای مشاهده تارهای صوتی استفاده می‌شود. سپس از ابزارهای کوچک برای برداشتن بافت غیر طبیعی استفاده میشود. این روش اغلب با حذف ضایعات رشد یافته که باعث ایجاد مشکل شده است، پایان می‌پذیرد.

 

 

قبل از جراحی حنجره چه اقداماتی باید انجام داد؟

– از مصرف هرگونه داروی ضد التهاب و رقیق کننده که ممکن است خطر خونریزی را در حین و یا بعد از جراحی افزایش دهد، از دو هفته قبل از عمل خودداری کنید.

– شب قبل از عمل حتما استحمام کرده و استراحت کافی داشته باشید.

– استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی از دو هفته قبل از انجام عمل ممنوع است.

– باتوجه به اینکه جراحی حنجره نیاز به ناشتا بودن دارد، از 7 الی 8 ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید.

– در روز عمل حتما مدارک و پرونده‌ی پزشکی خود را به همراه داشته باشید.

– درصورتی که به داروی خاصی حساسیت دارید حتما با پزشک خود آن را در میان بگذارید.

– حتما در روز جراحی یک همراه داشته باشید.

بعد از عمل جراحی حنجره چه مراقبت هایی باید انجام داد؟

– در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی فقط از غذاهای نرم مصرف کنید.

– از خوردن هرگونه غذاهای سرخ شده، تند و یا سفت که ممکن است به گلو آسیب برساند، خودداری کنید.

– اگر در روز اول پس از جراحی مشکل قورت دادن غذاهای نرم را دارید فقط از مایعات فراوان استفاده نمایید.

– تا 6 هفته بعد از مرخص شدن از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.

– به منظور کاهش درد و بهبود سریعتر داروهای تجویز شده توسط پزشک را راس ساعت مصرف کنید.

– تا یک ماه پس از جراحی، استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی ممنوع است.

– پس از انجام عمل یک دوره استراحت صدا برای فرد وجود خواهد داشت که در آن دوره بیماران نباید صحبت کنند تا وضعیت صدا بهبود یابد.