• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

بیوپسی

بیوپسی چیست؟

بیوپسی نوعی روش پزشکی است که شامل نمونه برداری از بافتهای مختلف بدن می شود تا بتوان آن را زیرنظر یک میکروسکوپ بررسی کرد. نمونه بافتی می تواند تقریبا در هر نقطه از بدن، از جمله پوست و سایر ساختارها گرفته شود.

نحوه انجام بیوپسی

نحوه انجام بیوپسی بستگی به جایی که نمونه بافت از آن خارج می شود، دارد. قبل از انجام این روش، سی تی اسکن یا MRI اغلب به عنوان راهنما برای کمک به تصمیم گیری استفاده می شود. پس از انجام نمونه برداری، بافت مربوطه تحت یک میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا به شناسایی ماهیت مشکل کمک کند.

چه زمانی بیوپسی انجام می شود؟

بیوپسی برای بررسی مشکلات عملکردی مانند مشکلات کلیوی یا کبدی و همچنین مشکلات ساختاری مانند تورم در یک عضو خاص انجام میگیرد. هنگامی که نمونه بافت تحت میکروسکوپ بررسی می شود، سلول های غیر طبیعی ممکن است شناسایی شوند، که می تواند به تشخیص یک وضعیت خاص کمک کند.

بیوپسی نیز می تواند برای ارزیابی شدت (مانند میزان التهاب) و درجه (مانند پرخاشگری سرطان) مورد استفاده قرار گیرد.

این اطلاعات در هنگام تصمیم گیری در مورد مناسب ترین درمان بسیار مفید می باشد که در ارزیابی چگونگی واکنش فرد به نوع خاص درمان بسیار مهم می باشد.

بیوپسی در تشخیص موارد زیر کاربرد دارد:

– سرطان

– التهاب: مانند کبد (هپاتیت) یا کلیه (نفریت)

– عفونت: مانند گره های لنفاوی ( سل )

– التهابات مختلف پوست

معمولا نمی توان گفت که آیا یک توده یا رشد پوست یا داخل بدن شما به تنهایی سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) است، به همین دلیل است که اغلب بیوپسی انجام می شود.