• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

تزریق گاز در شبکیه چشم

همه چیز درباره تزریق گاز در شبکیه چشم

یکی از روش‌های درمان جداشدگی شبکیه چشم که در برخی شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرد، تزریق گاز است که به اصطلاح به آن رتینوپکسی پنوماتیک نیز میگویند. این روش با  تزریق حباب گاز انجام می‌شود که این امر باعث فشار بر روی شبکیه چشم شده و آن را به بخش خلفی چشم می‌چسباند.

معرفی شبکیه چشم

داخلی‌ترین لایه چشم شبکیه نام دارد که شامل سلول‌های گیرنده نور و سلول‌های عصبی است. این لایه، نور را از عدسی چشم دریافت میکند و پس از تبدیل آن به پیام‌های عصبی، آن‌ها را از طریق اعصاب بینایی به مغز انتقال میدهد و در نهایت باعث دیدن اجسام می‌شود. هرگونه مشکلی که باعث اختلال در شبکیه چشم شود، باعث تاری دید میشود. یکی از مهم ترین اختلالات جداشدگی شبکیه چشم است که اگر به موقع درمان نشود، منجر به نابینایی فرد می‌شود.

پارگی شبکیه چشم چیست؟

یکی از مهم ترین اختلالاتی که معمولا در سنین بالا رخ می‌دهد، پارگی شبکیه یا سوراخ شدن شبکیه چشم است. زجاجیه بخشی از چشم است که فضای داخلی کره چشم را پر میکند که در برخی موارد از پرده شبکیه جدا شده و از آن فاصله می‌گیرد. در این شرایط زجاجیه معمولا نقطه اتصال خود را با شبکیه قطع کرده و مشکلی را برای شبکیه ایجاد نمی‌کند. به طورکلی این جداشدگی تنها باعث ایجاد حالت مگس‌پران چشم می‌شود که کاملا عادی است. اما در برخی موارد زجاجیه طوری از پرده شبکیه جدا می‌شود که پارگی شبکیه و ایجاد سوراخ در آن را به دنبال دارد. در این شرایط مایع داخلی چشم وارد ناحیه شبکیه شده و باعث جداشدن آن از دیواره چشم میشود.

عوامل ایجاد پارگی چشم کدام است؟

پارگی شبکیه یا سوراخ شدن شبکیه چشم، وضعیتی است که معمولا در سنین بالا اتفاق می افتد. در این شرایط زجاجیه استحکام خود را از دست میدهد و اتصال خود را از لایه شبکیه جدا می‌کند. در بعضی شرایط این جداشدگی باعث پارگی شبکیه چشم میشود که مهم‌ترین دلایل آن شامل موارد زیر است:

– اگر فرد قبلا سابقه جراحی آب مروارید داشته باشد.

– فرد مبتلا به آب سیاه یا گلوکوم باشد.

– فرد دچار نزدیک‌بینی شدید باشد.

– افرادی که قبلا دچار پارگی شبکیه چشم شده باشند.

– بیمارانی که سابقه خانوادگی پارگی شبکیه چشم داشته باشند.

علائم جداشدگی شبکیه چشم چیست؟

مهم ترین علائم جداشدگی شبکیه چشم عبارتند از:

– کاهش ناگهانی دید و تاری دید

– مگس پران مکرر

– دیدن هاله هایی در اطراف دید فرد

– دیدن جرقه های نورانی در میدان بینایی فرد

درمان پارگی شبکیه چشم با تزریق گاز چگونه است؟

اتصال شبکیه چشم به روش تزریق گاز، که به آن رتينوپکسي پنوماتيک نیز گفته می‌شود، یکی از روش‌های درمان جدا شدگی شبکیه چشم است. از این روش در شرایطی قابل انجام است که جداشدگی شبکیه در بخش بالایی کره چشم اتفاق افتاده باشد. در این شرایط بوسیله تزریق حباب گاز، فشاری از سمت داخل بر روی شبکیه ایجاد می‌شود که شبکیه را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. حباب های گاز پس از 10 روز تا دو هفته جذب خواهد شد. پس از جذب گاز، سوراخ شبکیه بوسیله لیزر یا انجماد بسته شده تا از ورود مایع به پشت شبکیه و جداشدگی مجدد جلوگیری شود.

مراقبت های بعد از جراحی جدا شدگی شبکیه چیست ؟

– از دارو و قطره های تجویز شده به موقع استفاده کنید و مصرف آن ها را خودسرانه قطع نکنید.

-2 الی 3 هفته بعد از عمل به منظور حفاظت از چشم ها روز ها از عینک آفتابی و شب ها از محافظ پلاستیکی استفاده کنید.

– پس از انجام عمل از خم شدن بیش از حد کمر خودداری نمایید. بهتر است برای نماز خواندن از سجده کردن پرهیز کرده و مهر را به کمک دست به سر خود نزدیک نمایید.

– حتما در زمان مشخص شده برای معاینه مجدد، به پزشک خود مراجعه کنید.

– پس از جراحی لازم است طی چند روز اول سر بیمار طبق دستورالعمل تعیین شده در حالت متفاوتی قرار گیرد. نوع قرار گیری سر به محل و نوع پارگی بستگی دارد.

– اغلب پس از گذشت پنج روز حمام رفتن مانعی ندارد اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

– اگر دچار درد دائمی چشم، حساسیت به نور، قرمزی، کاهش دید و خروج ترشح چرکی از چشم خود شدید، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

– به منظور بهبود سریع تر بهتر است 2 الی 4 روز پس از عمل، چشم های بیمار بسته باشد و تنها در موارد ضروری ، چشم سالم باز شود.