• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

پاراکلینیک های گوش حلق و بینی

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش حالتی است که شخص صداهایی وزوز مانند را در گوش خود احساس می‌کند. این صداها با صداهایی که از محیط اطراف می‌آیند، تفاوت دارد. در این حالت اگرچه صداهای مختلفی با شدت مختلف شنیده می‌شود، اما اغلب به‌ صورت زنگ زدن در گوش احساس می‌شود. برای بسیاری از افراد وزوز گوش با درمان علت زمینه یا سایر درمانهایی که منجر به کاهش صدا میشود، بهبود پیدا میکند

علائم وزوز کردن گوش

وزوز گوش میتواند انواعی از صداهای ساختگی و آزاردهنده را در گوش ایجاد کند؛ مانند صداهایی مشابه غر زدن، کلیک کردن، زمزمه کردن و… در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که در توانایی تمرکز یا شنیدن یک صدای خارجی اختلال ایجاد میکند. این عارضه ممکن است همیشگی باشد یا ممکن است گاهی احساس شود.

علت وزوز کردن گوش

از دست دادن شنوایی به علت افزایش سن
قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند
عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش
آسیب های سر یا گردن
مصرف برخی از داروها
استرس و اضطراب

عوارض وزوز گوش

سردرد
خستگی
مشکلات خواب
عدم تمرکز
اختلال در حافظه
افسردگی
اضطراب و تحریکپذیری

پیشگیری از وزوز گوش

استفاده از محافظ شنوایی

با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض صداهای بلند اعصاب گوش آسیب دیده و باعث کاهش شنوایی و وزوز گوش میگردد. تا حد امکان سعی کنید در معرض صداهای بلند کمتر قرار بگیرید و اگر نمیتوانید از صداهای بلند جلوگیری کنید برای محافظت از شنوایی خود از محافظ گوش استفاده کنید.

عدم مصرف الکل، کافئین و نیکوتین

این مواد اگر بیش از حد مصرف شوند، بر جریان خون تأثیر گذاشته و باعث افزایش احتمالا ابتلا به وزوز گوش میشود.

مراقبت از سلامت قلب و عروق

ورزش منظم، سالم غذا خوردن و اقدامات دیگر برای سالم نگه داشتن رگهای خونی به جلوگیری از وزوز گوش در ارتباط با چاقی و اختلالات رگهای خونی کمک میکند.

کاهش صدای محیط

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند بدون محافظت از گوش و گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون و هندزفری باعث کاهش شنوایی و در نهایت وزوز گوش شود.