• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

اگزوفتالمی چشم چیست؟

اگزوفتالمی چشم چیست؟

اگزوفتالمی چشم حالتی است که چشم ها از داخل کاسه چشم بیرون می‌زند و سبب بیرون زدگی چشم و اطراف چشم میشود. این وضعیت می‌تواند یک یا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار دهد. بسته به میزان و شدت آن، اگزوفتالموس می تواند باعث ایجاد مشکلات چشمی مانند خشکی چشم و التهاب قرنیه و ملتحمه شود.

علت اگزوفتالمی اغلب بیماری تیروئید چشمی است. در صورت ابتلا به برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی، احتمال فشرده شدن خفیف عصب بینایی وجود دارد که در صورت عدم درمان سریع می تواند برای همیشه روی بینایی فرد اثر بگذارد.

بسیاری از علائم تیروئید چشمی با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند اما ممکن است این امر چندین سال زمان ببرد. در صورتی که جراحی انجام نشود، احتمالا چشم ها به بیرون زدگی خود ادامه خواهند داد.

علت ایجاد برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی:

یکی از دلایل اصلی ایجاد برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی بیماری تیروئید چشمی است که به آن بیماری افتالموپاتی گریوز چشمی نیز گفته می شود.

بیماری افتالموپاتی گریوز تقریبا یک نفر از هر سه نفر مبتلا به پرکاری تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. بروز آن در زنان و افراد سیگاری بیشتر شایع است.

بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است و طی آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت سالم حمله می کند. در مورد بیماری تیروئید چشمی، سیستم ایمنی بدن به عضلات و بافت های چربی اطراف و پشت چشم حمله کرده و باعث تورم آنها می شود.

همچنین گاهی اوقات بیماری تیروئید چشمی مبتلایان به تیروئید کم کار و در مواردی نادر افرادی با عملکرد طبیعی تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد.

مهم ترین علائم اگزوفتالمی چشم:

– درد چشم

– خشکی چشم

– سوزش چشم

– حساسیت به نور

– اشک ریزش بیش از حد و یا ترشحات چشمی

– دو بینی

– تاری دید

– نابینایی

– مشکل در حرکت دادن چشم ها

– احساس فشار در پشت و اطراف چشم ها

درمان برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی:

اگر اگزوفتالمی ناشی از بیماری تیروئید چشمی باشد، اغلب درمان های زیر توصیه میشود:

اصلاح سطح هورمون های تیروئید در خون: این روش به طور قطعی مشکلات چشم را بهبود نمی دهد اما در مواردی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود.

تزریق استروئید درون وریدی: این امر به کاهش التهاب مرتبط با این بیماری کمک می کند.

جراحی اصلاحی: این روش برای بهبود ظاهر چشم پس از کنترل التهاب انجام می شود.

از دیگر درمان های مفید می توان به استفاده از قطره های چشمی برای کاهش خشکی و تحریک چشم و استفاده از لنزهای مخصوص برای اصلاح دوبینی اشاره کرد. همچنین ترک سیگار می تواند کمک کننده باشد.

در سایر موارد درمان به علت ایجاد مشکل بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال در صورتی که برون ‌چشمی یا اگزوفتالمی ناشی از تومور باشد، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا جراحی توصیه می شود.

انواع جراحی:

سه نوع اصلی جراحی وجود دارند که برای افراد مبتلا به برون چشمی یا اگزوفتالمی توصیه می شود. البته انجام هر سه مورد برای بیماران متداول نیست.

این موارد عبارتند از:

– جراحی رفع فشار حفره چشم که طی آن مقدار کمی از استخوان یک یا دو حفره چشم برداشته می شود.

– جراحی پلک برای بهبود وضعیت، بسته شدن و ظاهر پلک ها

– جراحی عضله چشم برای تراز کردن چشم ها و کاهش دوبینی

این عمل ها معمولا با بیهوشی عمومی انجام می شوند یعنی طی عمل بیمار به طور کامل بیهوش خواهد شد. وابسته به نوع و میزان عمل جراحی ممکن است لازم باشد بیمار تا چند روز در بیمارستان بستری شود.