• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

همه چیز درباره توده گوش

همه چیز درباره توده گوش

کلستئاتوم نوعی توده خوش خیم گوش است که از تجمع سلول های مرده بر روی هم ایجاد می شود. این سلول های مرده کم کم زیاد می شوند و یک توده را تشکل میدهند که سبب آسیب به استخوانچه های گوش می شود و به دنبال این آسیب عدم تعادل، افت عملکرد ماهیچه و افت شنوایی ایجاد می شود. به رشد بی رویه، غیرطبیعی و غیر سرطانی سلول های پوست در قسمت گوش میانی و پشت پرده گوش کلستئاتوم گفته می شود. کلستئاتوم علاوه بر مادر زادی بودن می تواند بر اثر عفونت های مداوم بخش میانی گوش نیز بوجود بیاید.

علل ایجاد توده گوش یا کلستئاتوم:

علل مختلف اکتسابی یا وراثتی در ایجاد توده گوش مؤثر است. عفونت گوش، اختلال در عملکرد شیپور استاش و عوامل مادرزادی از جمله عواملی هستند که در بروز این اختلال مؤثر اند.

نشانه های کلستئاتوم:

– وزوز گوش

– درد در ناحیه گوش

– ترشحات همراه با بوی بد

– ضعیف شدن ناحیه راست و یا چپ گوش

– احساس پرشدگی گوش

– احساس منگی

– عفونت گوش میانی

– عدم درمان این بیماری سبب می شود که توده به بخش های دیگر سرایت کند و عدم تعادل در فرد ایجاد شود. در نهایت عفونت گوش میانی و حتی مننژیت یا عفونت در مغز حاصل می شود.

درمان توده گوش:

در صورت تشخیص وجود کیست توسط متخصص، آنتی بیوتیک و قطره مخصوص گوش برای کاهش التهاب تجویز می شود.

بیمار تحت بیهوشی کامل طی دو تا سه ساعت مورد جراحی قرار می گیرد. در این جراحی کیست برداشته می شود و قسمت های آسیب دیده گوش نیز ترمیم می شود. اگر استخوانچه گوش شکسته باشد یک عمل دیگر انجام می شود تا استخوان ها ترمیم گردند.

عوارض کلستئاتوم گوش چیست؟

اگر کلستئاتوم گوش به موقع تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، عوارض این بیماری فرد را درگیر خواهد کرد. با افزایش مقدار سلول‌های مرده پوست در داخل گوش میانی فرد، فضایی مناسب برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها بوجود می آید. افزایش قارچ و عفونت در گوش فرد باعث ایجاد کیست عفونی و در نهایت باعث بروز التهاب در گوش ‌میشود.

با گذشت زمان و پیشرفت این بیماری، کیست داخل گوش باعث از بین رفتن استخوان‌های اطراف آن میشود که در نهایت باعث آسیب‌ رسیدن به پرده گوش، اعصاب صورت، استخوان‌های نزدیک مغز و استخوان‌های داخل گوش می‌شود. آسیب رسیدن و شکسته شدن استخوان‌های داخل گوش باعث کاهش شنوایی و بروز انواع اختلالات شنوایی در فرد می‌شود.

از دیگر عوارض این بیماری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– بروز عفونت مزمن در گوش

– احساس تورم در گوش داخلی

– فلج شدن ماهیچه ها عضلات صورت

– تجمع چرک و عفونت در مغز و بروز آبسه مغزی

– مننژیت (نوعی عفونت مغزی خطرناک است)

انواع روش های پیشگیری از کلستئاتوم

– رعایت بهداشت گوش

به منظور پیشگیری از کلستئاتوم توصیه میشود به طور مرتب گوش‌های خود را با استفاده از انواع روش‌های ملایم تمیز کنید. از تمیز کردن گوش با انواع اشیاء خارجی تیز در مجرای گوش خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند موم را عمیق‌تر کند و خطر تشکیل کلستئاتوم را افزایش دهد.

 

– انواع عفونت گوش را سریعا درمان کنید

در صورت بروز انواع عفونت گوش، توصیه میشود سریعا آن را درمان کنید. شیوع انواع عفونت ها بویژه عفونت های مزمن میتواند، خطر ابتلا به کلستئاتوم گوش را افزایش دهد. اگر دچار درد مداوم گوش، ترشح و یا کم شنوایی هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

– از قرار گرفتن در محیط هایی با رطوبت طولانی پرهیز کنید

قرار گیری طولانی مدت در محیط هایی با رطوبت محیطی مناسب برای رشد میکروبها و باکتری ها را در گوش فرد ایجاد میکند. در زمان شنا کردن به منظور جلوگیری از ورود آب به گوش، از گوش گیر استفاده کنید و در صورت ورورد آب یا رطوبت به گوش، سریعا آن را خشک کنید.

 

– اختلالات شیپور استاش گوش را درمان کنید

درمان اختلالات و مشکلات شیپور استاش که وظیفه حفظ تعادل و فشار گوش را دارد، میتواند از بروز کلستئاتوم پیشگیری کند. اگر احساس پر شدگی و کیپ شدن گوش یا فشار مزمن را تجربه کرده اید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

– از گوش های خود در برابر ضربه محافظت کنید

از وارد کردن انواع اشیا خارجی و اجسام نوک تیز در مجرای گوش خودداری کنید. در شرایطی که احتمال آسیب به سر یا گوش بالاست، استفاده از وسایل حفاظتی مانند کلاه ایمنی و یا گوش گیر امری ضروری است.

 

– از کشیدن سیگار خودداری کنید.

استعمال دخانیات می‌تواند به بروز انواع عفونت‌های گوش و تنفسی کمک کند و احتمال ابتلا به کلستئاتوم را در فرد افزایش دهد. ترک سیگار میتواند خطر عوارض مربوط به انواع بیماری های گوش را کاهش دهد.