• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

شکستگی بینی

شکستگی بینی چیست؟

شکستگی بینی در اکثر موارد در ناحیه پل بینی اتفاق می‌افتد. ضربه و تصادف از اصلی‌ترین دلایل شکستگی بینی هستند. مهمترین علائم شکستگی درد و خونریزی است. در مواردی که آسیب شدید باشد پزشک جراحی‌های باز یا بسته را تجویز می‌کند. در موارد خفیف، جا اندازی بسته یا باز استخوان شکسته بینی در مطب پزشک انجام خواهد شد.

دلایل شکستگی بینی چیست؟

یکی از شایع ترین دلایل شکستگی بینی ضربه ناگهانی به صورت است. به طور معمول شکستگی بینی با آسیب‌های دیگر صورت یا گردن به همراه است. شایع ترین علل شکستگی بینی شامل موارد زیر است:

– برخورد ناگهانی با دیوار یا هرجسم سخت دیگر

– وارد شدن ضربه به صورت حین ورزش های تماسی مانند فوتبال، هاکی و ورزش های رزمی

– انواع تصادفات با وسایل نقلیه به خصوص موتور

– برخورد مشت یا لگد به بینی

– افتادن بر روی صورت

انواع شکستگی بینی:

شکستگی قدامی:

در این حالت ضربه از سمت بالا به بینی و صورت وارد شده است و پل بینی دچار آسیب و فرورفتگی می‌شود.

شکستگی کناری:

در این حالت ضربه به یک طرف بینی وارد می‌شود، به همین دلیل یک طرف بینی فرو رفته و طرف دیگر برآمده می‌شود. این نوع شکستگی بینی بسیار شایع است.

علائم شکستگی بینی چیست؟

– متورم شدن بینی و اطراف آن

 

– حساسیت بینی به لمس

 

– خونریزی بینی

 

– ترک‌خوردگی، بدشکلی و چرخش بینی

 

– انحراف تیغه بینی

 

– مشکلات تنفسی

 

– ترشح مخاط از بینی

 

– انسداد در یک یا هر دو مجرای بینی

شکستگی بینی چه عوارضی به دنبال دارد؟

  • انحراف سپتوم

در برخی موارد شکستگی بینی باعث ایجاد انحراف تیغه بینی در افراد میشود. شرایطی که در آن دیواره نازک دو طرف بینی جابجا شده و باعث باریک تر شدن مجرای بینی میشود. مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین‌ها میتواند باعث کنترل شدن انحراف سپتوم شود، اما در نهایت به این نکته توجه داشته باشید برای اصلاح این شرایط باید حتما جراحی انجام شود.

 

  • هماتوم سپتوم

در وضعیتی که لخته های خون در بینی شکسته شده تشکیل میشود که باعث بروز شرایطی به نام هماتوم سپتوم و در نهایت باعث گرفتگی بینی میشود. هماتوم ایجاد شده در تیغه بینی می‌تواند یک یا هر دو سوراخ بینی را مسدود کند. هماتوم سپتوم بوسیله جراحی باید سریعا تخلیه شود تا از آسیب غضروف جلوگیری شود.

 

  • شکستگی غضروف

اگر شکستگی بینی به علت وارد شدن ضربه شدید (مانند انواع تصادفات یا ورزش های پربرخورد) باشد این مسئله ممکن است در برخی افراد باعث شکستگی غضروف نیز شود. در صورتی که آسیب وارد شده آنقدر شدید بوده که نیاز به انجام جراحی بینی باشد، پزشک مربوطه علاوه بر آسیب‌های استخوان، آسیب‌های غضروف را نیز برطرف کند.

 

  • شکستگی بینی و تنگی نفس

در بعضی شرایط به دنبال شکستگی بینی، انحراف تیغه بینی و گشاد شدن حفره‌ ی بینی اتفاق می افتد. در این شرایط هوا به درستی در ساختار بینی جریان پیدا نمیکند و به همین علت بسیاری از بیمارانی که دچار شکستگی بینی شده اند، از تنگی نفس نیز رنج می‌برند.

جراحی باز بینی:

در بعضی موارد شدت ضربه به بینی در حدی است که تیغه استخوانی در چندین ناحیه می‌شکند. در این حالت جراح از تکنیک باز جراحی بینی استفاده می‌کند تا دسترسی کامل و دقیق به ساختار بینی داشته باشد. برای انجام آن از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و مدت زمان جراحی چیزی حدود ۲ ساعت است.

 

 

جراحی سپتوپلاستی بینی:

این جراحی با هدف رفع انحراف بینی انجام می شود. با توجه به شرایط بیمار ممکن است از بیهوشی موضعی یا عمومی استفاده شود. مدت زمان  انجام عمل ۳۰  تا ۹۰ دقیقه است. در طی جراحی، پزشک معمولا در یک طرف بینی شکاف ایجاد می‌کند تا به تیغه بینی دسترسی داشته باشد.

جراحی رینوپلاستی:

رینوپلاستی با توجه به شرایط بیمار چند روز و یا حتی چند ماه پس از شکستگی بینی انجام می‌شود. کاهش تورم باعث می‌شود تا پزشک متخصص ظاهر و شرایط بینی را بهتر را بررسی کند. هدف اصلی این جراحی برگرداندن بینی به شکل اولیه خودش است، بنابراین جراحی زیبایی بینی به‌شمار نمی‌رود.

درمان شکستگی بینی بدون جراحی چگونه است؟

در شرایطی که شکستگی بینی خفیف بوده و تیغه بینی جا به جا نشده باشد، در اینصورت نیازی به انجام جراحی نیست. در این شرایط پزشک، استراحت و مراقبت‌های خانگی را پیشنهاد میکند. استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد، کبودی و ورم بینی و تجویز داروهای مسکن مانند استامینوفن را برای فرد انجام میدهد.

در بعضی شرایط که شدت شکستگی بسیار خفیف باشد پزشک متخصص برای درمان آن ابتدا از داروهای بی‌حسی استفاده می‌کند و پس از آن استخوان جابجا شده را جا می‌اندازد. پزشک در این وضعیت به منظور ثابت نگه داشتن تیغه در محل اصلی خود از قالب‌های پلاستیکی، فلزی یا گچی استفاده می‌کند. این قالب ها به طور معمول به مدت یک هفته روی بینی می‌ماند.

بعد از عمل شکستگی بینی چه مراقبت هایی نیاز است؟

– پس از انجام جراحی به منظور کاهش تورم و کبودی به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید.

– در روزهای اول پس از عمل بهتر است فردی در انجام کارها به شما کمک کند.

– به منظور کاهش درد و بهبود سریع تر داروهای تجویز شده را راس ساعت مصرف نمایید.

– تا زمان بهبودی کامل بینی از حضور در محل های شلوغ قرار خودداری کنید.

– تا مدتی پس از جراحی در استحمام کردن محدودیت دارید، بهتر است زمان استحمام را از پزشک معالج خود بپرسید.

– به هنگام خوابیدن به طور طاق باز بخوابید و سعی کنید سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار داده و از خوابیدن بر روی پهلو و شکم پرهیز نمایید.

– مصرف مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند، خودداری نمایید.

– به منظور بهبود سریع تر تورم و کبودی ها، مصرف نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا آن ها را به حداقل برسانید.