• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

روتوش بینی

روتوش بینی چیست؟

روتوش بینی هنگامی انجام می شود که پس از جراحی بینی (رینوپلاستی) ایرادات بینی کامل از بین نرود و یا در اثر رعایت نکردن بیمار، بینی دچار مشکل شود. جراحی ترمیمی بینی به اصطلاح روتوش بینی گفته می‌شود که برای رفع ایرادات به جای مانده در جراحی اول و یا مشکلات به وجود آمده برای بینی، پس از جراحی بینی انجام میشود.

دلایل انجام جراحی روتوش بینی چیست؟

وارد شدن ضربه به بینی:

هنگامی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سمت جلو یا از سمت های دیگر به بینی ضربه وارد شود و ساختار بینی تحت تاثیر ضربه قرار بگیرد، این مسئله ممکن است باعث بروز ایجاد ایرادات جدید یا تشدید مشکلات قبلی شود.

 

انواع مشکلات تنفسی:

به طور کلی اگر پس از جراحی بینی، مشکلاتی مانند انسداد مجاری تنفسی و کاهش توانایی تنفسی برای فرد ایجاد شود، در این شرایط روتوش بینی برای بهبود تنفس و رفع اختلالات تنفسی انجام شود.

 

شکستگی بینی:

شکستگی بینی ممکن است پس از وارد شدن ضربه و یا حادثه ای برای فرد اتفاق بیفتد و با هدف بازسازی ساختار بینی نیاز به جراحی ترمیمی برای فرد وجود داشته باشد.

 

عدم تقارن بین دو طرف بینی:

در شرایطی که در دو طرف بینی بیمار، تفاوت‌های زیاد و چشمگیری در اندازه و یا شکل آن وجود داشته باشد، روتوش بینی باعث به تعادل رسیدن و هماهنگی ظاهری بین دو نیمه بینی کمک کند.

 

فاصله زیاد بین سوراخ‌های بینی:

اگر فاصله زیاد بین سوراخ‌های بینی باعث ظاهری غیرطبیعی در بینی فرد شده باشد، انجام روتوش بینی باعث بهبود ساختار و شکل بینی فرد میشود.

 

غیرطبیعی و پایین بودن نوک بینی:

در صورتی که نوک بینی افراد به دلیل عوامل مختلفی همچون جراحی اولیه و یا بروز تغییرات در بافت‌های ناحیه اطراف آن، به صورت غیرطبیعی پایین آمده باشد، این وضعیت ظاهر غیرطبیعی بینی را افزایش میدهد. انجام عمل روتوش بینی باعث بهبودی ساختار و شکل کلی بینی میشود.

 

وجود چسبندگی‌های داخل بینی:

چسبندگی‌های داخل بینی می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی و انحرافات بینی شود که برای رفع این مشکلات نیاز به انجام جراحی روتوش بینی بعد از عمل است.

 

بروز خشکی شدید پس از جراحی اولیه:

پس از انجام جراحی اولیه بینی ممکن است که بیمار با مشکلاتی مانند خشکی شدید بینی و یا مشکلات تنفسی رو به رو شود که برای بهبود این وضعیت نیاز به انجام جراحی روتوش بینی است.

 

انحراف تیغه بینی:

اگر به علت وارد شدن ضربه های مختلف فیزیکی پس از جراحی بینی، تیغه بینی انحراف پیدا کرده یا کج شده باشد، انجام روتوش بینی بعد از عمل، به منظور بازگشت به شکل طبیعی بینی لازم است.

روتوش بینی چگونه انجام میشود؟

به طور کلی روتوش بینی به دو روش قابل انجام است: روش جراحی و غیرجراحی.

 

روتوش بینی به روش جراحی: در تکنیک روتوش بینی به وسیله جراحی، هدف پزشک متخصص تغییر شکل و ابعاد بینی فرد است. در این روش، جراح بوسیله تکنیک‌های مختلف جراحی، به صورت مستقیم به ساختار بینی دسترسی دارد و تغییرات مورد نظر را در بینی ایجاد می‌کند. روتوش بینی با بیهوشی عمومی انجام میشود و دوران نقاهت بیشتری داشته و هدف از انجام آن بهبود شکل کلی بینی است.

 

روتوش بینی غیرجراحی: این روش، نیازی به انجام عمل جراحی ندارد و جراح متخصص بوسیله استفاده از روش‌های غیرتهاجمی، ساختار و شکل بینی را تغییر میدهد. این روش‌ها شامل استفاده از تزریق مواد مانند انواع فیلرها یا بوتاکس است. پزشک بوسیله تزریق فیلر، می‌تواند حجم بینی را افزایش دهد و یا نقاط قابل تغییر بینی را اصلاح کند. روتوش بینی غیرجراحی، نیازی به بیهوشی ندارد و دوران نقاهت آن کوتاهتر است.

انواع روش های روتوش بینی:

سوهان کشیدن: روتوش بینی در برخی موارد به سوهان کشیدن بینی بعد از عمل ختم می‌شود که این کار به منظور اصلاح برآمدگی جزئی روی بینی انجام می‌شود.

تزریق کورتون: در بعضی موارد پزشک متخصص با تزریق کورتون برخی ایرادات بینی را اصلاح میکند.

تزریق ژل یا غضروف: در این روش جراح سعی می‌کند انتقال بافت غضروفی از تیغه بینی یا همان سپتوم انجام دهد زیرا جذب این غضروف در بدن بسیار کم است و این ناحیه گزینه خیلی مناسبی برای پیوند غضروف می‌باشد.

بهترین و مناسب ترین زمان انجام روتوش بینی چه زمانی است؟

ترمیم کامل پوست پس از جراحی اولیه:

در شرایط طبیعی، پس از انجام جراحی بینی حدودا به یک سال زمان نیاز است تا پوست و نواحی مورد نظر برای جراحی به طور کامل ترمیم شوند.

 

بهبود کامل تورم پس از جراحی بینی گوشتی:

در عمل بینی گوشتی، برای بهبود تورم بینی پس از عمل، مدت زمان طولانی‌تری لازم است و نیاز به 6 ماه الی یکسال زمان است تا به طور کامل این تورم از بین برود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی:

– بهتر است در طول دو هفته نخست از گریه کردن و خندیدن های زیاد و صحبت های طولانی پرهیز کنید.

– ورزش های سبک را از ابتدای ماه دوم می توان از سر گرفت.

– تا زمانی که بینی شما چسب دارد از شنا کردن پرهیز نمایید.

– به خاطر داشته باشید که دست کم تا یک ماه پس از جراحی زیبایی بینی نباید ضربه ای به بینی وارد شود.

– برای این که روند بهبودی به سرعت پیش رود بهتر است هنگام استراحت سر را بالا تر از بدن قرار دهید.

– به مدت دو ماه پس از عمل از حمل اجسام سنگین اجتناب کنید.