• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

همه چیز درباره بینایی سنجی

همه چیز درباره بینایی سنجی:

یکی از مهم ترین خدمات چشم پزشکی، انجام تست‌های بینایی سنجی توسط متخصصان اپتومتری و چشم‌پزشکان است. بینایی سنجی معمولا در میان کودکان انجام می‌شود. انجام غربالگری های بینایی و تشخیص اختلالات در پیش‌گیری از مشکلات بینایی، بسیار موثر است. اپتومتریست ها انواع بیماری‌ها و اختلالات چشمی را بررسی، درمان و مدیریت می‌کنند. آنها علاوه بر ارائه مراقبت های چشمی و بینایی، با شناسایی بیماری های سیستمیک و تشخیص و مدیریت و ارائه انواع روش‌های درمانی، نقش مهمی را در سلامت چشم ها ایفا می‌کنند.

بینایی سنجی

رادیوتراپی:

– بررسی وضعیت میدان دید چشم

– تعیین نمره ی عینک و راهنمایی افراد به انتخاب عینک مناسب برای چشم

– تشخیص ابتدایی برخی از اختلالات چشمی مانند (آب سیاه و آب مروارید)

– بررسی چشم بیماران از نظر اختلال در تشخیص رنگ‌ها

– درمان تنبلی چشم افراد

– ساخت عینک‌ها‌ی طبی

– معاینه کودکان به دلیل شناسایی وجود و یا عدم وجود هر گونه نارسانایی در بینایی

– درمان برخی از مشکلات اکتسابی چشم‌ها

– تجویز و نصب لنزهای تماسی

انجام معاینات اپتومتری چشم چه مشکلاتی را مشخص می کند؟

به طور کلی پزشک با انجام معاینات اپتومتری و بررسی های مورد نظر از وجود برخی از مشکلات چشمی اطلاع پیدا کرده و شروع به درمان بیماری فرد خواهد کرد. برخی از مشکلاتی که توسط معاینات اپتومتری چشم قابل تشخیص است، شامل موارد زیر میباشد:

– بررسی تنبلی چشم

– انجام معاینات دقیق و تشخیص انواع بیماری های چشمی

– استرابیسم (انحراف چشم)، تشخیص به موقع انحراف چشم می تواند از بروز تنبلی چشم جلوگیری کند.

– معاینه و بررسی پرده شبکیه چشم

– تشخیص انواع مشکلات چشمی ناشی از بیماری دیابت

– پیشگیری وکنترل برخی از بیماری های چشمی مانند (گلوکوم)

از چه سنی برای معاینه چشم باید مراجعه نماییم؟

به توصیه متخصصان چشم، هر یک الی دو سال یک بار انجام معاینه چشم بسیار اهمیت دارد، این توصیه ممکن است با توجه به شرایط هر فرد مانند سن، عوامل خطر و یا اینکه از عینک یا لنزتماسی استفاده می‌کنید متفاوت باشد. اگرچه گاهی ممکن است غربالگری های بینایی برای کودکان در دوران مدرسه انجام ‌شود، اما معاینه بسیار پراهمیت است.

به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود کودکان معاینه اولیه چشم خود را در 6 ماهگی انجام دهند؛ سپس در سن سه سالگی و دوباره قبل از شروع کلاس اول معاینات مجدد انجام شود. درصورتی‌که کودک در معرض مشکلات بینایی خاصی نباشد، می‌تواند هر سال معاینه چشم خود را تا سن 18 سالگی ادامه دهد.

با دیدن چه علائمی باید به اپتومتریست مراجعه کرد؟

اگر از آخرین باری که معاینه چشم انجام داده اید، مدت زمان زیادی گذشته است و یا به تازگی با هر کدام از علائم زیر روبرو شده اید، باید در اسرع وقت به بینایی سنج مراجعه کنید:

– سردردهای مکرر و بروز هرگونه تغییرات در دید

– مشاهده خستگی مکرر یا درد مداوم چشم‌ها

– تاری دید یا سایر مشکلات بینایی غیرطبیعی

– چشمک زدن متداول یا پرش مکرر چشم ها

علائم هشداردهنده مشکلات بینایی چیست؟

گاهی برخی از نشانه‌های هشداردهنده وجود دارد که شما را متوجه نیاز کودک به انجام معاینات بینایی می‌کند. برخی از این مشکلات بینایی، شامل موارد زیر است:

– نوسان بیش از حد چشم‌ها

– چشمک زدن بیش از حد

– چرخاندن و یا کج کردن مداوم سر ها

– بستن یک چشم برای دیدن

– مالش مکرر چشم ها

– عدم تمایل برای خواندن مطالب

– افتادگی پلک

– ضعف در ردیابی اجسام

چرا بینایی سنجی انجام بدهیم؟

– تغییرکردن شرایط سلامت چشم ها و بینایی در طول زمان

در طول گذر زمان چشم انسان ها نیز همانند سایر اعضای بدن ممکن است دستخوش تغییراتی ‌شود. با انجام معاینات سالانه و بررسی شرایط بینایی توسط چشم پزشک یا بینایی سنج، اطلاعات زیادی درباره شرایط چشمانتان در اختیارتان قرار میگیرد که به این وسیله میتوانید از بسیاری از بیماری‌های چشمی پیشگیری کنید.

به دلیل افزایش سن، تغییر سبک زندگی و یا ژنتیک ممکن است اختلالات و مشکلاتی در بینایی افراد اتفاق بیفتد که با انجام معاینه اصولی می‌توان علت آن را مشخص کرد و به درمان آن پرداخت.

 

– درمان سریع و به موقع نزدیک بینی

یکی از بیماری‌های شایع چشمی در بین افراد نزدیک بینی است. در این شرایط فرد در دیدن اشیای نزدیک مشکلی ندارد اما اشیا در فاصله دور را با مشکل و یا به صورت تار مشاهده می‌کند. این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که شکل قرنیه نامتعادل شود و نور روی شبکه قادر به تمرکز نباشد.

به طور کلی بیماری نزدیک بینی از سنین پایین در افراد ظاهر می‌شود و یکی از رایج ترین علل بروز آن ژنتیک است. با انجام چکاپ سالیانه و معاینات دوره ای می‌توانید از بروز این بیماری پیشگیری کرده و یا روند آن را کنترل کنید.

 

– تشخیص انواع بیماری های چشمی مانند گلوکوم

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در افراد آب سیاه (گلوکوم) نام دارد. این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، عصب بینایی فرد را به مرور تخریب کرده و در نهایت منجر به کوری می‌شود. باتوجه به اینکه اکثر پزشکان بیماری گلوکوم را یک بیماری پنهان می‌دانند بهتر است به صورت سالانه توسط چشم پزشک یا بینایی سنج شرایط بینایی شما مورد بررسی قرار بگیرد.

 

– با انجام معاینه چشم، از دید کامل و مناسب خود محافظت کنید.

اگر بنا به دلایلی بینایی آسیب ببیند و دچار مشکل شود، این اختلال در طولانی مدت ممکن است باعث سردردهای مکرر، چشم درد و خستگی مفرط برای فرد شود. انجام چکاپ های دوره ای باعث فرآهم آوردن دید مناسب و محافظت از چشم ها در زندگی افراد میشود.

 

– معاینه چشم به بررسی سایر بیماری‌ها در افراد می‌پردازد

با  انجام معاینه چشم سالیانه تنها سلامت چشمانتان مورد بررسی قرار نمیگیرد بلکه می‌توانید از وجود بیماری‌های دیگر نظیر کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری های زمینه ای آگاه شوید.

 

– بینایی مناسب و کامل در یادگیری افراد تاثیرگذار است

اگر فرد در سنین کودکی دچار اختلال بینایی باشد، در دوران تحصیل و مدرسه دچار مشکل در یادگیری می‌شود. برای اینکه از اختلالات بینایی که در یادگیری کودک تاثیر بسزایی دارد در سنین پایین پیشگیری کنیم انجام معاینات چشم امری ضروری است. علاوه بر آن با انجام معاینه چشم می‌توانید از بروز بیماری‌های چشمی مانند نزدیک بینی جلوگیری کنید.