• تهران، خيابان شهيد بهشتی، خيابان قائم مقام فراهانی، كوچه ميرزا حسنی، شماره 24

  • ورود کاربران
  • 9821-42515

تخلیه ژل

هر آنچه که درباره تخلیه ژل باید بدانید:

یکی از روش هایی که افراد برای جوانسازی، زیبایی و اصلاح ناهنجاری های صورت خود انجام میدهند تزریق ژل است. تزریق ژل روشی است که نیازمند دقت بالا می‌باشد‌. حجم ژلی که به محل مورد نظر تزریق می‌شود نباید بیشتر از حد نیاز باشد زیرا این حالت موجب برجستگی زیاد و قرینه نبودن اجزای صورت می‌شود. اگر این قرینه نبودن محل تزریق ژل به مدت طولانی ادامه دار باشد، باید نسبت به ترمیم و درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. برای حل این مشکل دو روش وجود دارد. یکی از این روش‌ها تخلیه ژل است.

چرا ژل صورت باید تخلیه شود؟

– عدم تقارن و قرینگی در نواحی تزریق شده

– استفاده از مواد نامرغوب برای تزریق

– بروز ناهمواری در صورت

– بروز واکنش های آلرژیک به مواد تزریقی

– ایجاد برآمدگی و فرورفتگی های فراوان

– عدم تطابق نتیجه حاصل شده با انتظار فرد

– تزریق نادرست و یا بیش از حد ژل

– پف بیش از اندازه در اطراف چشم ها و تشکیل توده در آن قسمت

انواع روش‌های تخلیه ژل کدام است؟

استفاده از آنزیم هیالورونید برای حل کردن ژل

میزان و نوع ژلی که برای تزریق استفاده شده، در نوع تخلیه ژل بسیار موثر است. اکثر ژل‌هایی که برای تزریق به لب استفاده می‌شوند از نوع هیالورونیک اسید هستند. برای تخلیه این ژل، پزشک از آنزیمی به نام هیالورونید استفاده میکند. این آنزیم در بدن انسان موجود است و با استفاده از آن به راحتی ژلی را که داخل لب تزریق شده، حل میشود. نحوه استفاده از هیالورونید به این صورت است که به قسمتی که ژل تزریق شده با یک سوزن کوچک آنزیم را تزریق می‌کنند. با گذشت چند روز آنزیم ژل را در خود حل کرده و لب به حالت طبیعی قبل از تزریق بر میگردد.

 

تخلیه انواع ژل‌هایی که به صورت کیست درآمده‌اند

در شرایطی که ژل‌های تزریق شده‌ به صورت کیست و توده‌های نرم دربیایند برای تخلیه آن، ابتدا باید با انجام سونوگرافی محل دقیق و میزان عمق کیست‌ها مشخص ‌شود. در شرایطی که این کیست‌ ها به سطح پوست نزدیک باشند، پزشک آن‌ را با کمک چند برش یک تا سه میلی‌متری از روی صورت خارج می‌کند و اگر محل قرار گیری آنها در پوست، عمیق باشد آن را از طریق عمل جراحی از داخل دهان خارج می‌کند. در زمان تخلیه ژل، ترشحات عفونی نیز خارج می‌شود. مهم‌ترین بخش درمان پس از تخلیه ژل‌هایی که به حالت کیست درآمده‌اند، شستشوی مدوام محل تخلیه با مواد ضدعفونی کننده است.

 

تخلیه ژل‌‌هایی که به صورت توده‌های سفت و توپر هستند

گاهی اوقات ممکن است فرد تا چند روز پس از تزریق ژل در روی صورت خود توده‌های سفت و توپری احساس ‌کند. این توده‌ها با کیست‌ها فرق دارند. تفاوت این کیست و توده ها در این است که کیست‌ها نرم‌اند اما این توده‌ها سفت و شبیه تومور می‌باشند. پزشک برای تخلیه توده‌های کوچک و سطحی از تخلیه سوزنی کمک می‌گیرد. تخلیه سوزنی بوسیله بیحسی موضعی انجام میشود. به این نکته توجه داشته باشید که برای توده‌های بزرگ نباید از روش تخلیه سوزنی استفاده کرد زیرا این کار موجب پخش شدن ژل و دشوار کردن تخلیه می‌شود. تخلیه توده‌های بزرگ و سفت بوسیله عمل جراحی انجام میشود.

  

تخلیه ژلی که به صورت تورم بیش از حد و یکدست روی صورت دیده می‌شود

یکی از انواع ژل های قابل تزریق، ژل های پلیمری میباشد. بسیاری از اوقات پس از تزریق ژل ممکن است فرد روی صورت خود تورمی یکدست مشاهده کند‌. ژل‌های پلیمری موجب تحریک بافت صورت و افزایش بی‌رویه کلاژن سازی در پوست شده و در نهایت باعث متورم شدن صورت میشود. این ژل‌ها فقط مناسب قسمت‌های عمیق و ضخیم پوست هستند. برای تخلیه این ژل پزشک چند برش کوچک روی پوست می‌دهد و به صورت چند مرحله‌ای ژل را از زیر پوست خارج می‌کند.

 

تخلیه ژل با انجام لیفت صورت

این روش هنگامی انجام می‌شود که سایر روش‌های تخلیه ژل برای فرد کافی نباشد و عوارضی همچون ناهمواری و برآمدگی های پوست، انواع کیست و توده های حاصل از روش های درمان قبلی و… در روی صورت باقی مانده باشد. در این مرحله، پزشک ژل را از قسمت های مختلف پوست بیرون کشیده و سپس با استفاده از چربی‌های بدن خود فرد، ناهمواری ها و گودی های صورت را که بعد از تخلیه ژل ایجاد شده است، را پر می‌کند.

مراقبت هایی که بعد از تخلیه ژل باید انجام دهید:

– برای درمان التهابات و قرمزی از کمپرس سرد استفاده کنید.

– تا دو روز بعد از تزریق از مصرف آسپرین خودداری کنید.

– تا دو هفته بعد از تزریق ژل از سولاریوم، حمام آفتاب، نوشیدنی‌های الکلی و ورزش‌های شدید خودداری کنید.

– تا ۲۴ ساعت بعد از تخلیه از لوازم آرایشی استفاده نکنید.